Twijfels in Europees Parlement over eerlijk delen klimaatlasten
BRUSSEL (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs hebben hun twijfels over de verdeling van de kosten van de grootscheepse klimaatmaatregelen die de Europese Commissie voorstelt. De scepsis leeft in zowel linkse als rechtse hoek.
Eurocommissaris Frans Timmermans, tweede man van de commissie en verantwoordelijk voor het klimaatbeleid, wil onder meer de CO2-uitstoot van het verkeer en van de verwarming en verkoeling van gebouwen voortaan in rekening bij de producenten brengen. Daardoor stijgt waarschijnlijk de energierekening en zijn burgers ook meer kwijt aan autorijden en vliegen. Een deel van de opbrengst van de CO2-uitstootrechten die meer bedrijven moeten gaan betalen gaat volgens de plannen naar een sociaal klimaatfonds, waaruit mensen kunnen putten die moeilijk zelf een elektrische auto of de renovatie van hun huis kunnen betalen.
"De bedoelingen zijn vast goed", zegt CDA'er Esther de Lange, kopstuk van de machtige christendemocraten in het parlement. "Maar het is nog maar de vraag of het voorgestelde fonds daadwerkelijk bij die gezinnen terechtkomt die de steun het hardst nodig hebben. De energietransitie moet niet alleen te doen zijn voor de Tesla-rijder met een laadpaal in de voortuin, maar ook voor heel normale Nederlandse gezinnen." Ze wil "garanties" dat de opbrengst niet alleen de schatkist van EU-landen spekt.
Rechtvaardigheidsprobleem
Ook GroenLinkser Bas Eickhout ziet "een rechtvaardigheidsprobleem", omdat "mensen te maken zullen krijgen met hogere stookkosten en benzineprijzen". Hij vindt het idee van een sociaal klimaatfonds wel goed, maar het schiet tekort. "Uiteindelijk zullen landen via belastinghervormingen een betere herverdeling moeten organiseren." Eickhout maant de commissie verder vooral om sneller in te grijpen waar dat kan, zoals bij de overgang naar elektrische auto's en het afbouwen van vrijstellingen voor de CO2-beprijzing voor luchtvaart en de industrie.
Timmermans’ partijgenoot Mohammed Chahim (PvdA) ziet de voorstellen "allereerst als een kans, niet als een bedreiging". Maar ook hij is bezorgd over de sociale impact van de plannen en dreigende prijsverhogingen. "Je huis verwarmen en naar je werk rijden met de auto moet voor iedereen betaalbaar blijven", reageert hij. "Energietransitie treft en betreft ons allemaal: we moeten onze uitstoot verminderen en vervuiling belasten."
Twijfelachtig
Jan Huitema (VVD) is ook weinig te spreken over de verdeling van de lasten van de vergroening van de EU. "In Nederland hebben we al accijnzen op brandstoffen, energiebelasting voor gas- en elektriciteit en subsidies om huizen te isoleren en zonnepanelen te installeren. De klimaatwinst is twijfelachtig en dat samen is ongewenst en slecht voor het draagvlak", meent hij.
De SGP is evenzeer beducht voor het "rondpompen" van geld, maar voelt eigenlijk voor het hele pakket weinig. "Het is te veel, te snel en te veel wensdenken", oordeelt Bert-Jan Ruissen onomwonden. "Het is prima om een sprong te maken, maar niet zo ver dat we onze enkels breken. Kunnen burgers en bedrijven dit wel opbrengen? Of geldt voor hen: groen doen, maar rood staan?"
Het Europees Parlement en de EU-landen moeten met de voorstellen instemmen. Dat vergt naar verwachting nog jaren van onderhandelingen. Het parlement mag dan twijfels hebben over de verdeling van de lasten, op heel wat vlakken wil het juist wat meer vaart zetten achter de strijd tegen klimaatverandering dan de commissie en zeker dan de lidstaten.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/AFP) - Noorwegen stelt de verstrekking van vergunningen voor de winning van grondstoffen op de zeebodem met minstens vier jaar uit. De regering sloot daarover een deal met kleinere partijen in het parlement als onderdeel van een begrotingsakkoord. Vorig jaar was Noorwegen nog het eerste Europese land dat zeegebieden had aangewezen voor de winning van grondstoffen.
22 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een voorlopig akkoord gesloten over de importstop van Russisch vloeibaar gas (lng) voor 1 januari 2027. Dat voorstel had de Europese Commissie gedaan in september. De import van Russisch gas via pijpleidingen wordt per 30 september 2027 verboden, zo is besloten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De beursgraadmeters in Amsterdam zijn woensdag hoger geopend, in navolging van de koerswinsten op Wall Street dinsdag. De beurshandel daar kreeg een opsteker van een herstel van de bitcoin. Afgelopen weken ging de toonaangevende cryptomunt hard omlaag, wat voor grote onrust zorgde bij beleggers.
1 uur geledenEDE (ANP) - Heijmans heeft opdracht gekregen van netbeheerder TenneT om de komende vijf jaar belangrijke onderdelen te produceren voor hoogspanningsstations in een nieuwe fabriek in Ede. Het contract voor de levering van de zogeheten hoogspanningsvelden heeft een waarde van bijna 80 miljoen euro, maakten het bouw- en infrabedrijf en TenneT woensdag bekend.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - Het Amerikaanse AI-bedrijf Anthropic gaat mogelijk volgend jaar naar de aandelenbeurs, meldt Financial Times op basis van bronnen. Volgens de zakenkrant heeft Anthropic advocatenkantoor Wilson Sonsini ingehuurd om voorbereidingen te treffen voor een eventuele beursgang die begin volgend jaar al kan plaatsvinden.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Nederlandse economie blijft de komende jaren groeien, verwachten economen van Rabobank. Zij voorzien voor dit jaar een groei van 1,7 procent ten opzichte van 2024. Voor volgend jaar en 2027 voorspelt de bank een verdere groei van 1,3 procent per jaar.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden. Volgens een onderzoek van de ANWB komt dit onder meer door het verminderen van de stimuleringsmaatregelen door de overheid. Zo is de aankoopsubsidie voor elektrische auto's geschrapt en moet er sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting voor deze voertuigen worden betaald.
4 uur geleden