Twente wil dat NAM direct stopt met injecteren afvalwater
DENEKAMP (ANP) - Vier Twentse gemeenten willen dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij NAM direct stopt met het injecteren van afvalwater van de oliewinning in lege gasvelden in Twente. De gemeenten willen ook dat staatssecretaris Hans Vijlbrief van Mijnbouw onderzoek laat doen naar een andere manier van het verwerken van afvalwater van de NAM. Ook het proces van de oliewinning zou onderzocht moeten worden.
Dat schrijven Losser, Dinkelland, Tubbergen en Oldenzaal vrijdag in een brief aan de bewindsman. De gemeenten zijn erg teleurgesteld dat Vijlbrief geen gehoor geeft aan een oproep uit de Tweede Kamer om direct met de afvalwaterinjectie te stoppen. Hij liet weten dat dat niet kan, omdat de NAM een vergunning heeft voor het injecteren van afvalwater en zich aan de voorwaarden houdt.
Bij de oliewinning in Schoonebeek blijft veel afvalwater over. De NAM pompt dat naar lege gasvelden in Twente, waar het wordt opgeslagen. Eerder onderzoek toonde aan dat het afvalwater vervuild is met chemicaliƫn. Dat zou de bodem ernstig kunnen vervuilen. Twentenaren zijn ook bang voor verzakkingen en aardschokken.
De Twentse gemeenten vinden dat Vijlbrief moet kijken naar de ernst van eerdere overtredingen die de NAM beging. Bovendien ontbreekt volgens hen het maatschappelijk draagvlak voor de werkwijze. De NAM heeft aangekondigd dat de afvalwaterinjecties in Twente waarschijnlijk binnen enkele jaren stoppen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
41 minuten geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
2 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
5 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
6 uur geleden