Tweede Kamer wil af van bedenktermijn bij abortus
DEN HAAG (ANP) - De verplichte bedenktermijn van vijf dagen voor vrouwen die een abortus willen, moet worden geschrapt. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer.
Het voorstel is een initiatief van Corinne Ellemeet (GroenLinks) en Lilianne Ploumen (PvdA). Zij stellen dat vrouwen "niet lichtzinnig" overgaan tot een abortus en dat een verplichte bedenktermijn "geen recht doet" aan het proces dat vrouwen tot zo’n beslissing brengt.
Een van de partijen die donderdag voor stemden is D66. De sociaal-liberalen steunden eerdere moties om de termijn te schrappen de afgelopen jaren niet, omdat er in de formatie met de christelijke coalitiepartijen was afgesproken niet aan de abortuswet te tornen.
D66
D66 diende zelf eerder deze week een initiatiefwetsvoorstel in om de bedenktermijn af te schaffen. D66-Kamerlid Vera Bergkamp riep Corinne Ellemeet van GroenLinks donderdag op het wetsvoorstel samen in te dienen. Ellemeet zei het wetsvoorstel van D66 goed te zullen bestuderen, maar wilde vooralsnog niet toezeggen het samen in te dienen.
Het is nog maar de vraag of de bedenktermijn ook werkelijk zal sneuvelen. Als een of meer christelijke partijen deel uitmaken van een volgend kabinet, dan zal het in de formatie opnieuw een heikel punt worden.
Rutgers
Rutgers, de organisatie die zich bezighoudt met het verbeteren van de seksuele gezondheid van mensen in Nederland en daarbuiten noemt het voor nu in ieder geval "een fantastische uitkomst voor alle vrouwen die ongewenst zwanger zijn en besluiten tot een abortus".
"Een zwangerschap laten afbreken is geen lichtvaardig besluit. Verplicht vijf dagen bedenktijd bij een abortus is onnodig betuttelend en bevoogdend. Elke dag dat een vrouw langer ongewenst zwanger is nadat ze zelf al weloverwogen een besluit genomen heeft voor een abortus, betekent ook het onnodig langer wachten op een behandeling. En is daarmee extra emotioneel belastend", zo stelt de organisatie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
11 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
16 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
18 uur geleden