Tweede Kamer weer aan de slag na zomerreces
DEN HAAG (ANP) - Met het traditionele vragenuurtje gaat de Tweede Kamer weer aan de slag na het zomerreces. Deze week zijn de volksvertegenwoordigers vooral druk bezig met te kijken welke onderwerpen nog door het demissionaire kabinet kunnen worden behandeld en welke niet, het zogenoemd controversieel verklaren van onderwerpen.
Zaken waarover de Kamer verschillend denkt, zoals de spreidingswet, worden dan overgelaten aan een volgend kabinet. Niet alleen wetgeving, ook brieven en nota's kunnen controversieel worden verklaard. Het is trouwens geen statische lijst. Een meerderheid van de Kamer kan nieuwe onderwerpen op de lijst zetten of zaken ervanaf halen.
De Kamer is bij terugkomst overigens anders van samenstelling dan toen de vakantie begon begin juli. Het aantal fracties is gegroeid naar 21. Dat komt doordat Olaf Ephraim zich heeft afgescheiden van de Groep Van Haga. Verder is de BBB van een naar vier zetels gegaan door de overstap van Lilian Helder (PVV), Nicki Pouw-Verweij (JA21) en Derk Jan Eppink (JA21). De PVV houdt zestien zetels over, JA21 nog maar eentje.
De Tweede Kamer blijft nog actief tot medio volgende maand. Na het herfstreces begint waarschijnlijk het verkiezingsreces. Dan vinden er geen debatten plaats, maar voeren de volksvertegenwoordigers campagne in aanloop naar de verkiezingen op 22 november. De nieuwe Tweede Kamer wordt op 6 december geïnstalleerd.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden