Tweede Kamer debatteert over les burgerschap op scholen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer debatteert maandag over hoe lessen over burgerschap gegeven moeten worden. Onderwijsminister Arie Slob (Basis en Voortgezet Onderwijs) komt met strengere regels voor scholen, zodat zij echt werk moeten maken van lessen over democratie, vrijheid en de rechtstaat. Sinds de moord door een moslimextremist op de Franse docent Samuel Paty, die een spotprent van de profeet Mohammed gebruikte in een les over vrijheid van meningsuiting, klinkt er een steeds luidere roep om meer aandacht aan burgerschap op school te besteden.
Ook in Nederland zijn er spanningen op scholen sinds de moord op Paty. Een leraar van het Rotterdamse Emmauscollege zit ondergedoken na bedreigingen omdat hij een spotprent van cartoonist Joep Bertrams in zijn lokaal had. Die tekening van een onthoofde man in een Charlie Hebdo-shirt, die zijn tong uitsteekt naar een jihadist met een bebloed zwaard in de hand, hing al jaren in het klaslokaal.
Leerlingen plaatsten foto's van de cartoon verontwaardigd op social media nadat zij zeiden de profeet Mohammed erin te zien, waarna de leraar werd bedreigd. Drie verdachten, een van 17 en twee van 18 jaar, zijn aangehouden wegens bedreiging en opruiing. Ook een leraar maatschappijleer in Den Bosch is bedreigd na het tonen van een Mohammed-cartoon.
De Kamer en het kabinet reageerden met afschuw. Zij spraken zich uit voor de vrijheid van meningsuiting op scholen en het recht dergelijke spotprenten te tonen. "Wij staan vierkant achter deze leraar", zei Slob. Hij en zijn collega Ingrid van Engelshoven (Hoger Onderwijs) adviseren leraren altijd aangifte te doen van bedreiging. Premier Rutte zei vrijdag op zijn wekelijkse persconferentie dat niemand het recht heeft om niet beledigd te worden. Hij vindt het "wezenlijk" dat er "zonder druk van buitenaf" wordt gesproken over de vrijheid van meningsuiting.
Burgerschap is de laatste jaren een steeds belangrijker punt geworden voor de Tweede Kamer. De nieuwe wet van Slob zal het dan naar verwachting ook halen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden