Tweede dag bezetting bos bij VDL Nedcar
BORN (ANP) - Activisten van Red Het Sterrebos houden zaterdag voor de tweede dag op rij het bos pal naast autofabriek Nedcar bij Born bezet. Ze gingen vrijdag in alle vroegte over tot bezetting van het bos om kap te voorkomen. Ruim twintig activisten hebben zich verschanst in hangmatten boven in de bomen.
Die kap dreigt omdat Nedcar-eigenaar VDL een grote nieuwe productiehal op het terrein van het Sterrebos wil bouwen. De contouren van het eerste deel van de gigantische nieuwbouw verrijzen al tot aan de eerste bomen. De bezetters willen het bos niet zonder slag of stoot prijs geven.
De politie houdt een oogje in het zeil, stelde er camera's op en plaatste overal bordjes met "verboden toegang". Mensen die het bos in of uit willen worden gearresteerd. Het wachten is op het moment waarop de politie ingrijpt en de bezetters uit de bomen haalt.
Red Het Sterrebos houdt zaterdagochtend om 11.00 uur een manifestatie op een terrein vlakbij de fabriek. Deze demonstratie is in tegenstelling tot de bezetting wél toegestaan door de gemeente Sittard-Geleen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
17 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
1 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geleden