'Twee derde wil gehele lockdown om toenemend aantal besmettingen'
AMSTERDAM (ANP) - Twee derde van de Nederlanders vindt dat Nederland een paar weken in lockdown moet vanwege het toenemend aantal coronabesmettingen. Dat meldt Hart van Nederland, dat ruim 4600 deelnemers van het Hart van Nederland-panel erover ondervroeg. Een lockdown wordt door de meerderheid van de ondervraagden gezien als de beste oplossing nu de besmettingscijfers niet dalen.
Nederlanders lijken bereid te zijn om het een en ander in te leveren, schrijft Hart van Nederland. Zo’n 71 procent heeft het ervoor over om de feestdagen alleen thuis door te brengen, als dat de verspreiding van het coronavirus stopt. Bij panelleden boven de 50 jaar is die bereidheid iets hoger, 81 procent.
Het Hart van Nederland-panel bestaat op dit moment uit 35.000 leden. Per onderzoek wordt een deel van het panel uitgenodigd. Dat gebeurt op basis van de kenmerken van de deelnemers, zoals politieke voorkeur, geslacht, woonplaats, leeftijd. Alle onderzoeken vinden plaats onder begeleiding van opiniepeiler Maurice de Hond.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
1 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
12 uur geleden