'Tv's, speakers en friteuses in trek in aanloop naar EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Televisies en andere elektronica en huishoudelijke apparatuur zijn in de aanloop naar het EK voetbal in trek, zeggen elektronicaverkopers Coolblue, MediaMarkt en BCC. Alle bedrijven houden acties voor het Europees kampioenschap, dat half juni begint. Coolblue en MediaMarkt verwachten tot de helft meer televisies te zullen verkopen, BCC zet wat lager in. Hoewel de coronamaatregelen mondjesmaat versoepeld worden, verwachten de bedrijven dat nog veel mensen thuis voetbal gaan kijken.
Coolblue zegt dat er in aanloop naar een wereld- of Europees kampioenschap altijd een periode is waarin producten zoals tv’s, beamers, speakers, koelkasten en friteuses extra populair zijn. Het bedrijf zegt dat de toename in de vraag naar tv's dan ruim de helft meer is ten opzichte van een willekeurige dag in het jaar. "We verwachten dat we dit jaar ook een soortgelijke toename gaan zien."
MediaMarkt verwacht dat veel mensen door de aanhoudende coronamaatregelen thuis of in beperkte kring voetbal zullen kijken. Daarom verwachten het bedrijf en de leveranciers een verkoopstijging van het aantal televisies tussen de 35 tot 50 procent tijdens de promoweken voor het Europees kampioenschap. Dan gaat het met name om de grotere schermen van meer dan 65 inch.
Verschil
De winkelketen merkt wel een verschil met andere eindtoernooien, toen mensen nog nooit van corona of lockdowns hadden gehoord. MediaMarkt verwacht minder beamers te verkopen. Die zijn normaal gesproken populair bij kroegen die wedstrijden willen uitzenden voor hun gasten, maar dat kan dit jaar waarschijnlijk niet.
BCC laat weten dat het dit jaar een grotere vraag naar tv's verwacht. "We denken dat de verkopen van tv's door het EK met 10 tot 15 procent zullen toenemen", aldus een woordvoerder. De meeste tv's die nu verkocht worden zijn zo'n 55 inch. BCC merkt dat de gemiddelde grootte toeneemt naar 65 tot 75 inch-tv's. Wel plaatst het de kanttekening dat mensen door de coronacrisis in 2020 en het vele thuiszitten toen al nieuwe apparatuur hebben gekocht.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
17 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
25 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
56 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
1 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
2 uur geleden