Turnsters Linders en Tijmes stappen uit anonimiteit
AMSTERDAM (ANP) - Turnsters Loes Linders en Stephanie Tijmes hebben via sociale media bekendgemaakt dat zij tot de groep behoorden die mishandeld en vernederd werd. Dat deden de twee oud-topsporters door de tekst 'Ik ben een van hen...' te gebruiken.
"De reden dat wij nu zo naar buiten treden, is om het publieke debat steviger te kunnen voeren. De geanonimiseerde getuigenissen waren bedoeld om de discussie niet te reduceren tot één coach, één club of één generatie. Het is een universeel verhaal, en een internationaal probleem. Die schrijnende en pijnlijke constatering moet bespreekbaar worden gemaakt", zeggen de twee turnsters tegen het Noordhollands Dagblad.
Die krant pakte zaterdag groot uit met een bekentenis van de inmiddels 64-jarige turncoach Gerrit Beltman. Die gaf aan zich schuldig te hebben gemaakt aan onder meer fysieke en psychische mishandeling, vernedering en manipulatie.
"Het gedrag wat ik vertoonde, is op geen enkele wijze goed te praten. Ik wilde per se winnen, ten koste van álles, stelde mij spijkerhard op. Ik schaam mij diep nu. Nooit heb ik bewust de intentie gehad om te slaan, om te schelden, te kwetsen of te kleineren. Maar het gebeurde wél", liet Beltman optekenen. "Ik sloeg daarin door, dacht dat het de enige manier was om een topsportmentaliteit te kweken. Ik verwijt mezelf dat ik ben tekortgeschoten."
Zowel Linders als Tijmes gebruikte de hashtag #dossierturnmisbruik.
Meer uit Sport
HILVERSUM (ANP) - Schaatsster Antoinette Rijpma-de Jong wil op de Zomerspelen van 2028 in Los Angeles uitkomen als baanwielrenster. De olympisch kampioene van Milaan 2026 op de 1500 meter wil op de Spelen in LA meedoen aan de ploegenachtervolging, zo zegt ze tegen de NOS.
58 minuten geledenHAARLEM (ANP) - Nederland is de Honkbalweek Haarlem begonnen met een overwinning. In het Pim Mulierstadion werden de International Globetrotters, een verzameling van honkballers uit verschillende landen over de hele wereld, met 6-1 verslagen.
8 uur geledenBAD HOMBURG (ANP) - De Tsjechische tennisster Karolína Muchová heeft zich vrijdag - na een hittepauze van anderhalf uur - geplaatst voor de finale van het grastoernooi van Bad Homburg. Ze was in twee sets te sterk voor de Roemeense Elena-Gabriela Ruse: 6-4 6-4. Tussen die sets zat de pauze in het stadje nabij Frankfurt.
16 uur geledenBAD HOMBURG VOR DER HÖHE (ANP) - Tennisster Naomi Osaka heeft in Duitsland voor het eerst in haar carrière een finale van een grastoernooi bereikt. De viervoudig grandslamkampioene uit Japan was in de halve finale van het toernooi van Bad Homburg met 6-3 6-3 te sterk voor de Chinese Wang Xinyu.
20 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisser Tallon Griekspoor treft in de eerste ronde van Wimbledon de Australiër James Duckworth. Botic van de Zandschulp begint het grandslamtoernooi in Londen met een partij tegen de Amerikaan Aleksandar Kovacevic, terwijl Jesper de Jong tegen Rinky Hijikata uit Australië speelt. Dat is het resultaat van de loting op vrijdag.
22 uur geledenMANAMA (ANP) - De Spaanse wielrenner Pello Bilbao zal in zijn afscheidsjaar geen Tour de France rijden. De 36-jarige klimspecialist is niet op tijd hersteld van een virale infectie die hij opliep in de Tour Auvergne-Rhône-Alpes (voorheen het Critérium du Dauphiné). Dat meldde zijn ploeg Bahrain-Victorious op X.
1 dag geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen is recordhouder met vier zeges in de Grote Prijs van Oostenrijk, maar een vijfde zege in zijn andere 'thuisrace' ligt niet voor de hand. De Red Bull van de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 presteert dit seizoen ondermaats vergeleken met de grote concurrenten Mercedes en Ferrari. De Nederlander hoopt dat zijn auto met een upgrade weer iets beter gaat presteren.
1 dag geleden