Turkse banken stoppen met Russisch betaalsysteem Mir na druk VS
ANKARA (ANP/BLOOMBERG) - Turkse banken zijn gestopt met het ondersteunen van het Russische betaalsysteem Mir. Dat is gebeurd onder druk van de Verenigde Staten, die banken waarschuwden om geen nieuwe overeenkomsten aan te gaan of nieuwe contracten te sluiten met Mir. Een tweetal Turkse banken had eerder al aangegeven met Mir te stoppen. Nu komen daar ook staatsbanken Halkbank, TC Ziraat Bankasi en Vakiflar Bankasi bij.
Rusland begon in 2015 met het ontwikkelen van zijn eigen binnenlandse betalingssysteem na een eerste reeks westerse sancties. Die werden ingesteld na de Russische annexatie van de Krim het jaar ervoor. De inspanningen resulteerden in de oprichting van een kaartbetalingssysteem genaamd Mir. Maar deze kaarten worden niet overal ter wereld geaccepteerd. Het Mir-betalingssysteem is momenteel beschikbaar in een handvol landen, waaronder Belarus en Kazachstan. Het betalingssysteem is populair bij Russische toeristen.
Turkije legde Russische instellingen geen sancties op in reactie op de invasie van Rusland in Oekraïne. President Recep Tayyip Erdogan zei na een ontmoeting op 5 augustus met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin nog dat het systeem het toerisme tussen beide landen vergemakkelijkt. Niettemin zou Erdogan vorige week met zijn minister van Financiën over alternatieven voor Mir hebben gesproken.
100 miljoen Mir-kaarten
De Russische autoriteiten zouden graag zien dat de kaarten in het buitenland worden geaccepteerd. Dat zou de financiële problemen verminderen waarmee Russen nu op reis worden geconfronteerd.
In de afgelopen zeven jaar zijn meer dan 100 miljoen Mir-kaarten uitgegeven. Dat betekent dat meer dan de helft van de Russische bevolking er een heeft, aldus de cijfers van de uitgever van de kaart. Een deel van de bevolking heeft geen keuze. Werknemers in de publieke sector en gepensioneerden hebben een Mir-kaart nodig om overheidsgeld en uitkeringen te ontvangen. Verschillende Russische banken zeggen als alternatief ook te werken aan de uitgifte van kaarten met het Chinese Union Pay.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
57 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
17 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
20 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.
23 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.
1 dag geleden