TUI wil meer echte vermindering, minder compensatie van uitstoot
HANNOVER (ANP/DPA) - Reisorganisatie TUI wil zijn CO2-uitstoot beperken door de emissie van het broeikasgas daadwerkelijk terug te dringen. Het Duitse bedrijf wil minder doen met compensatie van uitstoot door bijvoorbeeld bossen aan te laten planten. Dat ziet topman Fritz Joussen nu alleen nog maar als "laatste mogelijkheid", schrijft hij in een brief aan beleggers. Joussen belooft "een echte reductie van de uitstoot" van TUI.
Bedrijven in veel sectoren compenseren hun CO2-uitstoot door middel van investeringen in vergroeningsprojecten als ze hun doelen om de eigen uitstoot daadwerkelijk te verminderen nog niet kunnen halen. Dat leidt vooral ten aanzien van grote bedrijven tot kritiek dat ze niet echt iets doen, maar hun vervuiling afkopen. De handel in uitstootrechten daarentegen zorgt er juist voor dat een deel van de kosten van de vervuiling voor de maatschappij verhaald kan worden op de veroorzakers.
Het toerisme heeft een grote CO2-voetafdruk. Dat komt in het geval van TUI ook door de vliegtuigen en cruiseschepen die het concern bezit en die zeer vervuilend zijn. Volgens Joussen is zo'n 5 procent van alle uitstoot wereldwijd aan het toerisme toe te schrijven. Het vliegverkeer is goed voor de helft daarvan.
SBTi
TUI wil al langer "de gevolgen op het milieu van onze activiteiten op het gebied van luchtvaart, cruises, hotels, kantoren en reisbureaus verminderen", zegt Joussen. Volgens de topman kijkt TUI daarom al langer naar de duurzaamheid "bij iedere economische beslissing". "Juist ook bij investeringen zoals bij onze vliegtuigenvloot, schepen of de energievoorziening voor onze hotels."
Details over hoe TUI precies de CO2-uitstoot wil beperken, gaf Joussen niet. Het reisconcern werkt met de organisatie Science Based Targets initiative (SBTi). Die staat bedrijven bij voor het maken van plannen om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs, waarbij SBTi zich laat leiden door de laatste wetenschappelijke kennis over klimaatverandering.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden