Trudeau 'met pijn in het hart' vernomen van dood Elizabeth
OTTAWA/WELLINGTON/CANBERRA (ANP/RTR) - Leden van de Gemenebest van Naties hebben hun bewondering uitgesproken voor hun overleden koningin. De Canadese premier Justin Trudeau laat weten "met pijn in het hart" te hebben vernomen van het "overlijden van de langst regerende soeverein van Canada, Hare Majesteit Koningin Elizabeth II". "Ze was een constante aanwezigheid in ons leven - en haar dienstbaarheid aan de Canadezen zal voor altijd een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van ons land blijven", aldus de premier op Twitter.
Voor de Australische premier Anthony Albanese betekent de dood van de koningin "het einde van een tijdperk". "Australische harten gaan uit naar de burgers van het Verenigde Koninkrijk die vandaag rouwen, wetende dat ze het gevoel hebben dat ze een deel hebben verloren van wat hun natie heel maakt", zei Albanese.
De Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern reageert "met grote droefheid" op de dood van koningin Elizabeth. Ardern werd vrijdag om 04.50 uur (lokale tijd) wakker gemaakt door een politieagent die een met een zaklamp in haar kamer scheen. "Ik wist wat dat betekende", aldus Ardern, die in een persconferentie verder benadrukte dat de laatste dagen van Elizabeth goed lieten zien wat voor persoon ze was. "Tot het einde bleef ze werken, haar toewijding aan haar rol is altijd zonder twijfel geweest."
De Indiase premier Narendra Modi laat weten "gepijnigd" te zijn door de dood van de koningin. Volgens Modi was ze een toonbeeld van "waardigheid en fatsoen". Modi memoreert aan een ontmoeting met de Britse vorst, waarin Elizabeth een zakdoek liet zien die ze had gekregen op haar bruiloft van de Indiase onafhankelijkheidsstrijder Mahatma Gandhi. "Ik zal dat gebaar altijd koesteren", schrijft hij op Twitter.
Canada, Australië, India en Nieuw-Zeeland maken deel uit van de Gemenebest van Naties, waarvan de Britse vorst het officiële staatshoofd is. Veel van de landen van het Gemenebest zijn voormalig koloniën van het Verenigd Koninkrijk.
Meer uit Buitenland
PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.
1 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
2 uur geledenMADRID (ANP/AFP) - De Spaanse premier Pedro Sánchez heeft zich in het parlement verdedigd na een reeks corruptieschandalen. Hij weerspreekt beschuldigingen van de oppositie dat er sprake is van een grootschalig probleem binnen zijn regering, nadat afgelopen week zijn voormalige rechterhand een jarenlange gevangenisstraf kreeg en het paspoort van zijn vrouw werd afgepakt.
3 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - Israël en Libanon hebben in Washington een Amerikaans plan besproken waarbij de Israëlische krijgsmacht (IDF) zich terugtrekt uit een deel van Zuid-Libanon. Drie Israëlische functionarissen zeggen tegen persbureau Reuters dat het idee van de "pilot" is dat de Amerikanen het Libanese leger gaan trainen.
5 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - Zeker 68.000 huishoudens in het westen van Frankrijk zitten zonder stroom door de hittegolf die het land teistert. Volgens de autoriteiten in het departement Finistère hebben de extreem hoge temperaturen gezorgd voor problemen met het elektriciteitsnetwerk.
5 uur geledenLIMA (ANP/AFP) - De rechtse presidentskandidaat Keiko Fujimori is als winnaar uit de Peruaanse presidentsverkiezingen gekomen. Nu de stemmentelling ten einde loopt, heeft ze een voorsprong opgebouwd op de linkse kandidaat Roberto Sánchez die niet meer in te halen is.
7 uur geledenSEBASTOPOL (ANP) - De stroomtoevoer in Sebastopol, op de door Rusland geannexeerde Krim, is uitgevallen na een Oekraïense aanval. Dat meldt de gouverneur van de stad, Michail Razvozjajev, op Telegram. Eerder op woensdag liet Razvozjajev weten dat de luchtafweer boven zijn stad negen drones had neergehaald.
9 uur geleden