Trimbos: xtc-pillen met gevaarlijke hoeveelheid MDMA in omloop
UTRECHT (ANP) - In de afgelopen weken zijn meerdere xtc-pillen ontdekt waarin een zeer grote hoeveelheid MDMA zit. Mensen die zo'n pil slikken, kunnen daaraan overlijden. Het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar drugsgebruik, heeft vrijdag een waarschuwing verstuurd, een Red Alert. Dat doet het instituut niet vaak.
Het gaat om "een langwerpige beige-gouden pil met een Audi-logo", laat het instituut weten. Trimbos roept mensen op om de pil "absoluut niet" te gebruiken.
Kopers hebben drie van zulke pillen in de afgelopen weken laten testen. Dat gebeurde bij twee testlocaties in de provincie Noord-Brabant en bij een locatie in de provincie Utrecht. Maar Trimbos weet niet hoeveel van de pillen er in totaal gemaakt zijn en waar ze allemaal zijn verhandeld. "We sturen nu een grote waarschuwing om te voorkomen dat mensen de pil gebruiken en last krijgen van de ernstige effecten."
Oververhitting
Bij het onderzoek bleek dat er meer dan 300 milligram van de werkzame stof MDMA in de pillen zat. De gemiddelde xtc-pil bevat volgens Trimbos ongeveer 136 milligram MDMA, "en dat is al aan de hoge kant". De 300 milligram van nu is geen record. In 2013 zag Trimbos een xtc-pil met 366 milligram MDMA.
Voor zover Trimbos weet zijn er nog geen mensen ziek geworden door de pillen. Een grote hoeveelheid MDMA kan leiden tot oververhitting van het lichaam. "Zeker op een festival heb je oververhitting en uitdroging niet meteen door. Bij oververhitting moet je zo snel mogelijk koelen, anders vallen organen als je nieren en je lever uit. Als je te laat bent, kun je dat proces niet meer omdraaien en ga je dood", zegt coördinator Laura Smit-Rigter van Trimbos.
Volgens Smit-Rigter zorgden eerdere waarschuwingen ervoor "dat zo'n pil binnen een maand van de markt verdwijnt. We vragen mensen die de pillen anoniem hebben laten testen om de uitslag te delen met hun dealer, zodat die de pillen zo snel mogelijk uit de handel haalt."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
2 dagen geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
3 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
3 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
5 dagen geleden