Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Traditionele kruidnoot weer populairst door hoge cacaoprijs

Traditionele kruidnoot weer populairst door hoge cacaoprijs

DEN HAAG (ANP) - Door de snel gestegen cacaoprijs beleeft de traditionele kruidnoot een opleving. De versies met chocolade hadden eerdere jaren nog de overhand in de verkopen van Bolletje, maar nu wordt de 'normale variant' weer het best verkocht. "De traditionele kruidnoot is maar iets in prijs gestegen, die met chocolade met 10 tot 15 procent. Het is nu 55 procent traditioneel en 45 procent chocola, dat was andersom", zegt commercieel directeur Geert-Jan Zandbergen tegen het ANP.

"Nieuwe smaken slaan nog wel aan, zoals dit jaar de mokka en dulce de leche. Maar het 'gewone' chocoladesegment heeft het zwaar en dat zal ook volgend jaar wel zo blijven door de nog altijd hoge cacaoprijs", aldus Zandbergen. Cacao werd dit jaar duurder dan ooit door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust.

"Daarom zijn we aan het nadenken wat we nog meer kunnen met de normale kruidnoot, bijvoorbeeld door een ander formaat verpakking", zegt de directeur. Ook hield Bolletje dit voorjaar een 'kruidnotenreferendum' of het snoepgoed al eerder in de winkels zou moeten komen. "Maar de meeste mensen vinden het een prima najaarslekkernij en dat vinden wij ook, dus dat bijzondere gevoel willen we vasthouden."

Luxe of goedkoop

Ook bij fabrikant Van Delft is de traditionele kruidnoot het populairst, al zijn de varianten met chocola daar nog wel aan een opmars bezig. Dat komt ook door nieuwe smaken als pistache-witte chocolade en framboos-cheesecake. "Mensen blijken toch redelijk fan van chocolade, de consumptie is nauwelijks veranderd. Hele grote verpakkingen doen het iets minder, de kleinere iets beter", zegt directeur Oscar de Lange van Van Delft, dat met de fabriek in Harderwijk ook veel huismerken bedient.

Volgens Van Delft en Bolletje gaan mensen mede door de inflatie of voor luxe of voor goedkoop. "Het middensegment laten ze een beetje liggen. Bij huismerken zien we een lichte groei", aldus De Lange. Dat bevestigt branchevereniging VBZ.

Oubollig imago

Taaitaaipoppen zijn al langere tijd minder gewild. "Ik denk dat deze last hebben van een oubollig imago. En waar kruidnoten voor een algemeen publiek zijn, is taaitaai echt alleen een kinderproduct", zegt De Lange.

Verkade heeft bij de verkoop van chocoladeletters nog niet veel last van de hogere cacaoprijs, ook omdat het de gestegen kosten deels pas later doorberekent. "Dit kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat sommige consumenten overstappen op goedkopere alternatieven, zoals koekjes met een chocoladelaagje of andere traktaties", zegt een woordvoerster.

Meer uit Financieel

Winst Tesla opnieuw gekelderd, omzet wel flink hoger

AUSTIN (ANP) - Tesla heeft ook in het derde kwartaal van dit jaar flink minder winst geboekt, ondanks een hogere omzet. Dat komt naar voren uit de woensdag gepubliceerde resultaten van de Amerikaanse elektrische autofabrikant. Tesla wist daarmee niet te profiteren van een stijging van de verkopen, die begin deze maand al werden gemeld.

12 minuten geleden
Netflix onderuit op lager Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Netflix is woensdag onderuitgegaan op de aandelenbeurs in New York. Dat gebeurde na de presentatie van de kwartaalresultaten van het streamingbedrijf. Daaruit kwam naar voren dat Netflix last heeft gehad van een lopend geschil met de Braziliaanse belastingautoriteiten, dat resulteerde in een forse kostenpost. Het aandeel zakte ruim 10 procent.

30 minuten geleden
Nazaten Astrid Lindgren klagen limonademerk 'Pipi' aan

STOCKHOLM (ANP/DPA) - Nazaten van de Zweedse kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren hebben een rechtszaak aangespannen tegen een limonademerk uit Kroatië. Het gaat om het merk 'Pipi', wat volgens de kinderen en kleinkinderen van Lindgren, de bedenker van Pippi Langkous, een schending is van het merkenrecht.

2 uur geleden
Brussel keurt fusie FrieslandCampina met Belgische Milcobel goed

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de fusie tussen zuivelconcern FrieslandCampina en de Belgische branchegenoot Milcobel goedgekeurd. Volgens Brussel zijn er geen zorgen dat de fusie leidt tot een belemmering van de concurrentie op de markten waar de bedrijven actief zijn. Dat heeft FrieslandCampina woensdag bekendgemaakt.

3 uur geleden
Eigenaar Gucci verkoopt minder luxeproducten, boekt lagere omzet

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Kering, de eigenaar van onder meer de merken Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent, heeft in het afgelopen kwartaal minder tassen, schoenen, sieraden en andere producten verkocht. Ook heeft het luxeconcern een lagere omzet geboekt.

3 uur geleden
Randstad flink lager geëindigd in AEX na resultaten

AMSTERDAM (ANP) - Randstad is woensdag flink lager geëindigd op de aandelenbeurs in Amsterdam. Beleggers reageerden teleurgesteld op de kwartaalresultaten van het uitzendconcern. Zo heeft Randstad opnieuw minder verdiend aan zijn werk op de minder bedrijvige arbeidsmarkt. De omzet daalde, met name door wisselkoerseffecten. Het aandeel sloot 6 procent lager.

4 uur geleden
Boerenorganisaties willen betere bescherming tegen activisten

DEN HAAG (ANP) - Acht belangenorganisaties van boeren en tuinders roepen de overheid op agrariërs beter te beschermen tegen dierenrechtenactivisten en misbruik van hun gegevens. Boeren hebben de afgelopen jaren te maken gekregen met onder meer bedreigingen, brandstichting en stalinbraken door actievoerders.

6 uur geleden