Topvrouw KLM: nog veel innovatie nodig voor CO2-neutraal vliegen
ROTTERDAM (ANP) - Het is belangrijk om nu te investeren in de verduurzaming van de luchtvaart. Anders komen broodnodige innovaties niet op tijd van de grond om te zorgen dat vliegen in 2050 CO2-neutraal kan. Dat zei KLM-topvrouw Marjan Rintel woensdag bij een raffinaderij voor duurzame vliegtuigbrandstof, ook wel SAF genoemd, van het Finse bedrijf Neste op de Maasvlakte. KLM en zustermaatschappij Air France hebben een overeenkomst gesloten voor een gegarandeerde afname als die raffinaderij eind dit jaar gaat draaien.
"Je moet nu doen wat je nu kunt doen", aldus Rintel die erop wijst dat door dit soort afnamedeals bedrijven als Neste investeringen kunnen doen en zicht hebben op het terugverdienen daarvan. Maar om aan de eigen verduurzamingsdoelen te voldoen is nog veel meer nodig. En een deel van de benodigde technologie is nog niet beschikbaar of nog niet op grote schaal toepasbaar. Toch gelooft Rintel heilig in innovatie. "Wij willen een duurzame airline zijn, maar er is altijd een deel dat je niet zeker weet. En als er nu geïnvesteerd wordt, kan het heel snel gaan. Je hebt zo'n versnelling nodig."
De SAF die Neste vanaf dit jaar op de Maasvlakte maakt heeft vooral gebruikte kookolie en frituurvet en dierlijke vetten als basis. Maar daarvan is simpelweg niet genoeg om de luchtvaart op de langere termijn te helpen. "We produceren dit jaar genoeg om aan de Europese bijmengverplichting van 2 procent in 2025 te voldoen", aldus Jonathan Wood die bij het Finse bedrijf verantwoordelijk is voor de duurzame luchtvaartbrandstoffen. "En we gaan het ook halen als kerosine in 2030 voor 6 procent uit SAF moet bestaan", verwacht Wood. Maar daarna moeten er andere bronnen worden aangeboord.
Power to Liquid
Daarvoor kijken onderzoekers bijvoorbeeld naar algen en andere plantenresten. Maar ook naar een techniek die Power to Liquid (PtL) wordt genoemd. Daarbij wordt CO2 uit de lucht gehaald en via een reactie met waterstof kan dan brandstof worden gemaakt. De PtL-techniek is nog niet op grote schaal mogelijk. "Er moeten nog technieken voor worden doorontwikkeld en opgeschaald", legt Wood uit. "En er is veel meer energie voor nodig dan voor de techniek die we nu gebruiken.
Dus ondanks de stappen die Air France-KLM zet, met strengere doelen dan die voor de EU, is er nog veel onzekerheid. Want het luchtvaartconcern weet nog niet volledig hoe het de doelen voor 2030 gaat halen, laat staan die voor 2050. Rintel hamert daarom op de dingen die nu al gebeuren en die een verschil gaan maken. Zoals het aankopen van zuinigere vliegtuigen en het bijmengen van SAF. En dat terwijl de balans moet worden gezocht tussen de hogere prijs voor de brandstof en de prijs voor een ticket.
Die prijs "zal nooit meer zo laag worden als die was", zegt Rintel. Maar zakenreizigers zijn veel vaker al bereid om meer te betalen. "Grote bedrijven hebben milieudoelen en willen dat wij SAF gebruiken. Dat helpt, want uiteindelijk kunnen wij daardoor grotere hoeveelheden duurzame brandstof inkopen en kan bijvoorbeeld Neste investeren in nieuwe fabrieken. Het is een keten."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse huizenprijzen blijven de komende jaren stijgen, maar minder hard dan voorheen. Dat voorziet De Nederlandsche Bank (DNB) in zijn nieuwe voorspellingen voor de economie. De betaalbaarheid van de woningen neemt echter af. In 2027 heeft waarschijnlijk maar één op de drie huishoudens genoeg inkomen voor de hypotheek van een gemiddelde woning. Dat was in 2019 nog bijna de helft.
49 minuten geledenKOPENHAGEN (ANP/RTR) - Het Deense scheepvaartconcern Maersk heeft voor het eerst in bijna twee jaar door de Rode Zee gevaren. Het schip Sebarok legde de route richting het belangrijke Suezkanaal donderdag en vrijdag succesvol af. Door aanvallen van de Houthi-rebellen uit Jemen vermeed Maersk de doorgang sinds januari 2024.
58 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Een nieuw kabinet kan de economische groei in Nederland komende jaren behoorlijk op peil houden wanneer het direct knelpunten zoals de stikstofbeperkingen en het overvolle stroomnet aanpakt. Dat is de belangrijkste boodschap van De Nederlandsche Bank (DNB), die vrijdag met nieuwe economische ramingen is gekomen.
59 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak liet vrijdag weinig beweging zien. Beleggers deden het rustig aan na de stevige winstbeurt een dag eerder en kauwden nog na op het rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB). Die hield donderdag de leenkosten onveranderd en verhoogde de groeiverwachtingen voor de economie van het eurogebied.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Bouwmarktketen Hornbach heeft de afgelopen maanden opnieuw minder winst geboekt door hogere kosten aan onder meer personeel. Klanten gaven wel weer meer geld uit bij de van oorsprong Duitse doe-het-zelver, onder meer dankzij de opening van nieuwe vestigingen en meer onlinebestedingen.
4 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Bank of Japan heeft het belangrijkste rentetarief in het land verhoogd naar het hoogste niveau in dertig jaar. Met de hogere leenkosten wil de centrale bank de inflatie bestrijden. Ook geeft de Bank of Japan aan dat er meer verhogingen in het verschiet liggen als de omstandigheden dit toelaten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in december onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen blijft staan op min 21. In november liet het vertrouwen nog de grootste verbetering zien in bijna 4,5 jaar.
5 uur geleden