Topman Pandora: binnen 10 jaar kopen mensen vooral labdiamanten
KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Consumenten kopen binnen tien jaar meer diamanten die in een laboratorium zijn gemaakt dan gedolven diamanten, denkt de topman van de Deense sieradenfabrikant Pandora, Alexander Lacik. Volgens hem wordt het steeds duurder om sieraden te maken met gedolven diamanten en is de winning en productie ervan steeds nadeliger voor het klimaat.
Pandora is de grootste sieradenfabrikant van de wereld en lanceerde in juni zijn eerste sieradencollectie in Europa met diamanten uit een lab. De juwelen in die winkel in Kopenhagen worden volgens Lacik op een "verrassend hoog niveau" verkocht. "Wij zijn de eersten die laboratoriumdiamanten op de markt in Denemarken brengen, maar de ontvangst is tot nu toe heel positief", zegt hij in een interview met Bloomberg TV.
De sieradenmaker verkoopt ook sieraden met kunstmatige diamanten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Brazilië en Mexico en wil dit wereldwijd uitrollen. De topman schat dat een vijfde van de totale markt op dit moment bestaat uit 'kweekdiamanten'.
Zirkonia
Labdiamanten zijn overigens niet hetzelfde als nepdiamanten zoals zirkonia. Labdiamanten zijn duurder om te maken en blijven langer mooi dan nepedelstenen
Pandora heeft in het tweede kwartaal 61 miljoen Deense kroon (zo'n 8,2 miljoen euro) aan sieraden met kunstdiamanten verkocht. Dit is slechts 1 procent van alle verkopen, maar wel een stijging van 88 procent vergeleken met een jaar eerder. Pandora wil dat de verkoop van juwelen met kunstdiamanten in 2026 is opgelopen naar 1 miljard kroon.
Drie jaar geleden meldde Pandora dat het in de toekomst alleen diamanten wil gebruiken die in een lab zijn gemaakt. Bij de delving en productie van ruwe diamanten komt volgens mensenrechtenorganisaties vaak dwangarbeid, kinderarbeid en andere vormen van uitbuiting voor. Dat paste niet meer bij het duurzaamheidsbeleid van de sieradenfabrikant. De goedkopere productie was voor Pandora ook een reden om labdiamanten te gebruiken en sieraden met de edelsteen zo voor een breder publiek betaalbaar te maken. Het bedrijf zei daarbij niet wanneer het geen gedolven diamanten meer gebruikt.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden