Topclubs scharen zich achter lucratieve BeNeLiga
EINDHOVEN (ANP) - De topclubs uit het Nederlandse en het Belgische voetbal gaan serieus werken aan de totstandkoming van de BeNeLiga, een gezamenlijke competitie voor Nederland en België. Dat hebben vertegenwoordigers van elf clubs donderdag in Eindhoven besloten naar aanleiding van het positieve resultaat dat onderzoek van accountantskantoor Deloitte heeft opgeleverd. De komende maanden zal in samenwerking met onder meer alle profclubs in beide landen, de bonden en overheden een concreet voorstel worden uitgewerkt. Daarmee is de komst van de BeNeLiga een stap dichterbij gekomen.
Vertegenwoordigers van zes Nederlandse clubs (Ajax, AZ, FC Utrecht, Feyenoord, PSV en Vitesse), de zogenoemde Belgische G5 (AA Gent, Club Brugge, KRC Genk, Anderlecht en Standard Luik), de KNVB, de Belgische voetbalbond KBVB en de Eredivisie CV kwamen donderdag in Eindhoven bij elkaar om de resultaten van het onderzoek te bespreken. Die bevestigden het sportief en economisch potentieel van de BeNeLiga voor het profvoetbal in beide landen.
De elf initiatiefnemers besloten in oktober Deloitte een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren naar de effecten van een BeNeLiga voor het gehele Belgische en Nederlandse profvoetbal. Een eerste fase van het onderzoek had al uitgewezen dat de nieuwe competitie potentieel aanzienlijk waardeverhogend zou zijn voor de clubs die in zo’n BeNeLiga zouden uitkomen. Het tweede deel bevestigde dat het gehele Belgische en Nederlandse profvoetbal zowel sportief als financieel baat kan hebben bij de BeNeLiga, laten de betrokken clubs weten.
Meer uit Voetbal
TIJUANA (ANP) - Het nationale elftal van Iran is in het Mexicaanse Tijuana in afwachting van het vervolg voor het land op het WK voetbal. De ploeg van bondscoach Amir Ghalenoei eindigde met 3 punten als derde in groep G. Iran plaatst zich mogelijk als een van de beste acht nummers 3 voor de laatste 32, maar is daarbij afhankelijk van de resultaten in de andere groepen. "Wij verdienen het meer dan ieder ander team. Voor de mensen in Iran", zei international Ramin Rezaeian na afloop van het 1-1-gelijkspel tegen Egypte in de nacht van vrijdag op zaterdag in Seattle.
1 uur geledenGUADALUPE (ANP) - De Braziliaanse scheidsrechter Wilton Sampaio heeft in de Nederlandse nacht van maandag op dinsdag de leiding over de WK-wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Marokko. Het duel in de zestiende finales vindt plaats in het Monterrey Stadium in het Mexicaanse Guadalupe.
2 uur geledenSEATTLE (ANP/AFP) - De Iraanse voetballers hebben op het WK na de laatste groepswedstrijd tegen Egypte (1-1) opnieuw een brief achtergelaten in de kleedkamer, waarin ze speelstad Seattle bedanken "voor de gastvrijheid". De ploeg deed dat eerder ook na de tweede groepswedstrijd tegen België (0-0) in Los Angeles op dezelfde wijze.
5 uur geledenENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
11 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
11 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
12 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Bondscoach Rudi Garcia van België heeft na de 5-1-zege op Nieuw-Zeeland uitgehaald naar de eerdere kritiek op zijn belangrijkste spelers. "Als je als land over zulke spelers beschikt, moedig hen dan aan", zei hij op de persconferentie. "Ze hebben de voorbije dagen veel kritiek gekregen, wat ik onterecht vind. Ze werden behandeld als 'has beens', vandaag hebben ze op het veld laten zien waartoe ze in staat zijn."
12 uur geleden