Tonnen boete voor Kruidvat voor heimelijk volgen websitebezoekers
DEN HAAG (ANP) - De eigenaar van drogisterijketen Kruidvat heeft een boete van 600.000 euro gekregen voor privacyschendingen. Het bedrijf volgde het internetgedrag van bezoekers van de site Kruidvat.nl namelijk zonder dat deze mensen dat wisten. Daarmee verwerkte Kruidvat-moederbedrijf AS Watson deze persoonlijke gegevens onrechtmatig.
AS Watson ging in 2020 in de fout met 'tracking cookies" maakte de Autoriteit Persoonsgegevens bekend. Dat zijn stukjes code waarmee je kunt bijhouden naar welke verschillende sites iemand surft. Ook Kruidvat.nl plaatste deze cookies, maar volgens de toezichthouder lichtte AS Watson bezoekers daar niet over in terwijl dit verplicht is. Daarnaast vroeg het bedrijf geen toestemming voor de cookies. Op dit moment houdt Kruidvat zich wel aan de regels.
Naast informatie over de pagina's die mensen bezochten, hield de Kruidvat-eigenaar ook informatie bij over hun locatie en de producten die ze aan hun digitale winkelmandje toevoegden. De privacywaakhond wijst erop dat informatie over zoekgedrag op websites van drogisterijen vaak erg gevoelig is. Dat is bijvoorbeeld het geval als klanten zoeken naar zwangerschapstesten, anticonceptiemiddelen of middeltjes tegen gezondheidsklachten.
Bezwaar
Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens heeft AS Watson bezwaar gemaakt tegen de boete. "Laat ik vooropstellen dat wij uitermate verrast zijn door deze boete", zegt een woordvoerster van het bedrijf. Ze wil niet inhoudelijk ingaan op de bezwaren tegen de boete, omdat de bezwaarprocedure nog loopt.
Volgens AS Watson is de periode waarin Kruidvat.nl volgens de toezichthouder fout zat met de cookies ook relatief kort. De Autoriteit Persoonsgegevens stelde overtredingen in april 2020 voor het eerst vast en in oktober van dat jaar waren ze beëindigd. Maar AS Watson betwist ook dat in die periode sprake was van een overtreding.
Irritaties
"Veiligheid van persoonlijke gegevens en privacy staan bij ons voorop", zegt de woordvoerster van de Kruidvat-eigenaar.
De Autoriteit Persoonsgegevens controleert dit jaar vaker of websites op de goede manier toestemming vragen voor tracking cookies of andere software om mensen te volgen. De toezichthouder signaleert dat de irritaties over cookies en cookiemeldingen toenemen. Dat gaat onder andere om hinderlijke banners, maar ook om zorgen over het volgen van internetgebruikers.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
2 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
8 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
12 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
13 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
15 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
16 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
18 uur geleden