Tom Egbers gaat weer programma's maken voor de NOS
HILVERSUM (ANP) - Tom Egbers mag weer programma's gaan maken voor de NOS. De omroep heeft laten weten dat er een overeenstemming is bereikt met de presentator, nadat hij eerder naar de rechter was gestapt. Volgens de NOS gaat hij programma's "met afstand tot de dagelijkse sportactualiteit" maken. Hij legt zich toe op verhalende programma's en documentaires. Ook gaat hij voor de NOS nog een aantal podcasts verzorgen.
Egbers is blij dat hij weer aan het werk gaat. "Het is, na een jaar waarin veel geschreven, gepraat en geopinieerd is, goed om weer aan het werk te gaan", zegt hij. De presentator heeft het afgelopen jaar "voortdurend gereflecteerd", zegt hij, "vooral op mijn eigen rol in de cultuur van de NOS." De presentator vindt het "erg verdrietig dat er collega's zijn die zich ongelukkig hebben gevoeld op de werkvloer van NOS Sport, in een cultuur waar ook ik deel van uitmaak."
De NOS laat weten te begrijpen dat het afgelopen jaar "een moeilijke periode is geweest voor Tom en zijn gezin" en "had graag gezien dat de rol van de NOS daarin een andere was geweest". "Ik ben blij dat de NOS en Tom er samen uit zijn gekomen en goede afspraken hebben kunnen maken over een passende voortzetting die recht doet aan zijn lange carrière bij de omroep. Goed dat we elkaar alsnog hebben gevonden. Het is nu tijd om weer aan het werk te gaan", aldus hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NOS Sport.
Kort geding
De programma's die Egbers gaat maken worden in het najaar van 2024 en het begin van 2025 uitgezonden. De NOS laat weten het dienstverband van de presentator tot na zijn pensioen verlengd te hebben om zo de afgesproken werkzaamheden te kunnen afmaken.
Egbers spande maandag een kort geding aan tegen de NOS. Egbers eiste dat hij weer aan het werk kon nadat hij een jaar thuis had gezeten. Dat gebeurde nadat de Volkskrant had bericht over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer van NOS Sport. De rechter gaf de partijen tot aanstaande dinsdag om tot een gezamenlijke oplossing te komen.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
31 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden