Toestand van veroordeelde uit Rosmalen is zeer kritiek
DEN BOSCH (ANP) - De toestand van Joey D., die dinsdagavond is opgepakt aan de Schoolstraat in Rosmalen, is volgens het Openbaar Ministerie "zeer kritiek". De man verwondde zichzelf ernstig nadat hij zich urenlang in een huis had verschanst.
D. werd dinsdag in hoger beroep veroordeeld tot 15,5 jaar gevangenisstraf voor het doodschieten van zijn oom in 2014. De rechtbank had hem eerder vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. De politie wilde hem na de veroordeling oppakken, maar D. hield zich schuil. Er werd over en weer geschoten en na uren onderhandelen klonken er harde knallen. Volgens de politie had D. een automatisch wapen.
Zijn advocaat is in cassatie gegaan tegen de uitspraak van het hof. "Joey dient voor onschuldig te worden gehouden tot er een definitieve uitspraak is", schrijft advocaat Jan-Hein Kuijpers in een reactie.
Hij spreekt van "zwarte dag" voor Joey en zijn naasten. "De nachtmerrie waarin hij in 2015 als 22-jarige is beland, heeft Joey gaandeweg in zijn greep gekregen. De vrijspraak van de rechtbank bracht opluchting, maar daarna ging bij hem het gevoel overheersen dat hij koste wat kost de schuld in de schoenen moest krijgen. Die angst heeft Joey opgebroken."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
2 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
54 minuten geleden