Tjeenk Willink: Kamer maakt zich nu afhankelijk van kabinet
DEN HAAG (ANP) - De nieuw gekozen Tweede Kamer maakt zich afhankelijk van het demissionaire kabinet doordat partijen niet urgent aan de slag gaan met de kabinetsformatie. Dat zegt oud-informateur Herman Tjeenk Willink in actualiteitenprogramma Buitenhof. De Kamer sprak in een motie uit dat het demissionaire kabinet al aan de slag kan met beleid om uit de coronacrisis te komen, en ook de begroting voor 2022 zal vrijwel volledig door het kabinet-Rutte III worden opgesteld.
Meer dan honderd dagen na de verkiezingen gaan VVD-leider Mark Rutte en D66-leider Sigrid Kaag aan een "document op hoofdlijnen" schrijven om de formatie uit het slop te trekken. Maar haast wordt in politiek Den Haag niet meer gemaakt, ziet Tjeenk Willink, en dat is volgens hem zorgelijk.
Dat de Kamer zichzelf in feite buitenspel zet, "kan ik alleen maar verklaren door het feit dat partijen zo naar binnen zijn geraakt, en zo geconcentreerd zijn geraakt op onderlinge verhoudingen, dat ze daar ook niet meer uitkomen", aldus Tjeenk Willink. Het gevolg is volgens hem "verwaarlozing van de democratische rechtsorde".
Inhoudelijk
Wat volgens Tjeenk Willink gebeurt is dat de "politiek zijn eigen functie uitholt en dat het wordt overgenomen door anderen". Hij noemt de Sociaal- Economische Raad als voorbeeld, die recent met een ingrijpend voorstel kwam om de arbeidsmarkt te hervormen. Het is volgens hem geen goede ontwikkelingen als de politiek achter de feiten aanloopt, en daardoor moet aansluiten bij plannen van niet-politieke organisaties.
Tjeenk Willink noemt het daarnaast spijtig dat zijn opvolger, Mariëtte Hamer, moest onderzoeken welke partijen straks kunnen gaan formeren. De vraag 'wie is wie' is volgens hem een "een alibi, een vluchtweg". Tjeenk Willink: "Als je zegt: de concentratie moet liggen op de inhoud, is het verstandig om je daartoe te beperken." Ook in het debat over het verslag van Mariëtte Hamer, zijn opvolger als informateur, kwamen inhoudelijke punten nauwelijks aan de orde. Dat is "op zijn minst merkwaardig", aldus Tjeenk Willink.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Zr.Ms. Groningen gaat vol met hulpmiddelen zoals water, eten en andere hulpgoederen van Curaçao naar het nabijgelegen Venezuela. Naar verwachting komt het schip om 21.30 uur Nederlandse tijd aan in het Zuid-Amerikaanse land, schrijft Defensie.
1 uur geledenSCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
7 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
9 uur geleden