Timmermans schrijft 'liefdesbrief' aan Groot-Brittannië
LONDEN (ANP) - Frans Timmermans heeft in een brief zijn liefde voor Groot-Brittannië geuit. Het schrijven van de EU-commissaris met het oog op de naderende brexit is donderdag verschenen in de Britse krant The Guardian.
De Nederlandse politicus laat weten dat zijn liefde voor het land al begon toen hij in Rome een Britse internationale school bezocht en sindsdien altijd in zijn leven is gebleven.
"Ik ken je nu. En ik hou van je. Voor wie je bent en wat je me hebt gegeven. Ik ben als een oude minnaar. Ik ken je sterke en zwakke punten. Ik weet dat je vrijgevig kunt zijn, maar ook gierig. Ik weet dat je gelooft dat je uniek en anders bent. En natuurlijk ben je dat op veel manieren, maar misschien minder dan je denkt. Je zult nooit stoppen met het verwijzen naar de rest van ons als 'het continent'. Het helpt je om de afstand te creëren die je denkt nodig te hebben", staat in de brief.
Altijd welkom
"Je hebt besloten te vertrekken", vervolgt Timmermans, die alle Europese landen uniek noemt. "Het breekt mijn hart, maar ik respecteer die beslissing. Je was er in tweestrijd over, zoals je altijd in tweestrijd was over de EU. Ik wou dat je daaraan had vastgehouden, het stond je goed en hield ons allen in betere vorm."
Timmermans over het vertrek: "En het trieste is, ik zie dat het je pijn doet. Omdat de twee geesten er nog steeds zullen zijn, zelfs nadat je bent vertrokken." De EU-commissaris besluit ermee dat familiebanden nooit echt verbroken kunnen worden en dat het land altijd welkom is om terug te keren.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geleden