Tientallen Groningers aangekomen in Den Haag voor debat
DEN HAAG (ANP) - Zo'n vijftig Groningers zijn dinsdag per gratis bus aangekomen in Den Haag. Zij zijn in de hofstad om het debat over het parlementaire enquêterapport over de aardgaswinning in de Tweede Kamer bij te wonen. Ze arriveerden bij het Malieveld en lopen vanaf daar in een stoet richting het Kamergebouw. Ze roepen onder meer "respect voor Groningen, respect voor Grunn" en dragen een spandoek mee waarop staat 'Geen gebakken lucht. Daden voor Groningen, nu!'. De actievoerders verwachten nog meer Groningers die op eigen gelegenheid naar Den Haag komen.
Een van de Groningers uit de bus laat weten naar Den Haag te zijn gekomen "om aan de Randstedelingen te laten zien dat dit echt een belangrijk dossier is. Dit Tweede Kamerdebat is een cruciaal moment. Jammer dat het pas om 17.00 uur begint en duurt tot midden in de nacht. Vannacht gaan we weer met de bus terug en morgen zijn we er weer." De Groningers vragen zich wat er van de beloofde maatregelen voor hun provincie terecht komt. "Geven ze nou echt om Groningen of is het alleen maar blablabla?"
Zowel dinsdag als woensdag wordt er over het rapport gesproken. Ook woensdag zullen Groningers het debat bijwonen, dan komt premier Mark Rutte aan het woord. Met hun aanwezigheid hopen ze de druk op te voeren.
Consequenties
"Eerst zien dan geloven, dat is de houding die de meeste Groningers hebben", aldus Merel Jonkheid van de Groninger Bodem Beweging. Ze verwacht dan ook niet te veel van het debat, maar noemt het wel "het moment dat de consequenties duidelijk worden". Jonkheid hoopt dat Tweede Kamerleden in het debat ervoor zorgen dat "er een verandering komt".
Eerder op dinsdag werd de petitie 'U bent aan zet' aangeboden in het Kamergebouw door vertegenwoordigers van gemeenten en provincie namens alle Groningse gemeenten, de gemeenteraden, Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. Hiermee vroegen ze de Kamerleden om van zich te laten horen tijdens het debat, omdat het volgens de aanbieders nu echt tijd is voor verandering. De Groningse vertegenwoordigers zijn ook bij het debat. Zij overnachten wel in de hofstad.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden