Tientallen gemeenten schakelen kwetsbare Citrix-servers uit
AMSTERDAM (ANP) - Ambtenaren in tientallen gemeenten in heel Nederland kunnen voorlopig niet meer thuiswerken. De gemeenten, waaronder Amsterdam en Rotterdam, hebben uit voorzorg de externe toegang tot hun Citrix-netwerken tijdelijk afgesloten. Burgers kunnen niet al hun zaken afhandelen. Zo is het in sommige gemeenten even niet mogelijk om een begrafenis of crematie te regelen.
Den Haag had zijn Citrix-programma in de nacht van donderdag op vrijdag uitgeschakeld, maar vrijdagochtend weer aangezet. Den Haag houdt de computersystemen in de gaten en overweegt ze voor het weekeinde weer uit te zetten. Volgens Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn er geen aanwijzingen dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot de gemeentelijke systemen. De gemeente Utrecht laat weten geen gebruik te maken van Citrix.
Ook andere gemeenten hebben besloten om Citrix uit voorzorg uit te schakelen, zoals Tilburg, Leeuwarden, Arnhem, Amstelveen, Doetinchem, Baarn, Dronten, Meerssen, Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Goirle, Halderberge, Gilze en Rijen, Baarle-Nassau, Beek, Waalwijk, Medemblik en Heerde. Het is nog niet bekend wanneer de gemeenten de verbinding met hun servers, en dus hun diensten, herstellen.
NCSC
De provincie Gelderland heeft Citrix ook uitgeschakeld. Mensen kunnen geen subsidies aanvragen, geen milieuklachten indienen en geen digitale formulieren invullen.
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid had organisaties die Citrix gebruiken, aangeraden om te overwegen de servers uit voorzorg uit te schakelen. In de beveiliging van Citrix zit een groot gat. Daarvoor is nog geen reparatie beschikbaar. Citrix heeft wel een lapmiddel ontwikkeld om de kans op een aanval te verkleinen, maar dat middel blijkt niet altijd even goed te werken.
Door het gat in Citrix zouden kwaadwillenden eenvoudig toegang kunnen krijgen tot gevoelige gegevens. Duizenden Nederlandse bedrijven, overheidsdiensten, onderwijsinstellingen en organisaties zouden gevaar lopen. De fout zit in twee diensten van Citrix, namelijk de Application Delivery Controller en de Gateway. Op zijn vroegst maandag wordt een update uitgevoerd, die de kwetsbaarheden moet oplossen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
5 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden