Tientallen gemeenten schakelen kwetsbare Citrix-servers uit
AMSTERDAM (ANP) - Ambtenaren in tientallen gemeenten in heel Nederland kunnen voorlopig niet meer thuiswerken. De gemeenten, waaronder Amsterdam en Rotterdam, hebben uit voorzorg de externe toegang tot hun Citrix-netwerken tijdelijk afgesloten. Burgers kunnen niet al hun zaken afhandelen. Zo is het in sommige gemeenten even niet mogelijk om een begrafenis of crematie te regelen.
Den Haag had zijn Citrix-programma in de nacht van donderdag op vrijdag uitgeschakeld, maar vrijdagochtend weer aangezet. Den Haag houdt de computersystemen in de gaten en overweegt ze voor het weekeinde weer uit te zetten. Volgens Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn er geen aanwijzingen dat onbevoegden toegang hebben gekregen tot de gemeentelijke systemen. De gemeente Utrecht laat weten geen gebruik te maken van Citrix.
Ook andere gemeenten hebben besloten om Citrix uit voorzorg uit te schakelen, zoals Tilburg, Leeuwarden, Arnhem, Amstelveen, Doetinchem, Baarn, Dronten, Meerssen, Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Goirle, Halderberge, Gilze en Rijen, Baarle-Nassau, Beek, Waalwijk, Medemblik en Heerde. Het is nog niet bekend wanneer de gemeenten de verbinding met hun servers, en dus hun diensten, herstellen.
NCSC
De provincie Gelderland heeft Citrix ook uitgeschakeld. Mensen kunnen geen subsidies aanvragen, geen milieuklachten indienen en geen digitale formulieren invullen.
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid had organisaties die Citrix gebruiken, aangeraden om te overwegen de servers uit voorzorg uit te schakelen. In de beveiliging van Citrix zit een groot gat. Daarvoor is nog geen reparatie beschikbaar. Citrix heeft wel een lapmiddel ontwikkeld om de kans op een aanval te verkleinen, maar dat middel blijkt niet altijd even goed te werken.
Door het gat in Citrix zouden kwaadwillenden eenvoudig toegang kunnen krijgen tot gevoelige gegevens. Duizenden Nederlandse bedrijven, overheidsdiensten, onderwijsinstellingen en organisaties zouden gevaar lopen. De fout zit in twee diensten van Citrix, namelijk de Application Delivery Controller en de Gateway. Op zijn vroegst maandag wordt een update uitgevoerd, die de kwetsbaarheden moet oplossen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
5 uur geleden