Tientallen deelnemers aan tocht voor doodgereden Wijchenaar
WIJCHEN (ANP) - Tientallen mensen zijn zaterdagavond om 19.00 uur de straat opgegaan voor een tocht ter nagedachtenis van de 42-jarige Wijchenaar die dinsdagavond in zijn woonwijk werd doodgereden. Ze liepen achter twee mensen aan die een groot spandoek met daarop een lieveheersbeestje, het teken tegen zinloos geweld, met zich meedroegen. De deelnemers hadden mondkapjes op, hielden zo goed mogelijk 1,5 meter tot elkaar en droegen blauwe ballonnen en lichtjes met zich mee.
Langs het parkoers dat ze aflegden stonden vele honderden mensen, velen hadden kaarsjes aangestoken. In stilte keken ze toe hoe de tocht voor Sebastiaan Theloosen aan hen voorbij trok. De wandeling was live te volgen op de website van Omroep Gelderland. Ook burgemeester Marijke van Beek en de Wijchense wethouders liepen mee. De tocht voerde door woonwijk De Ververt, waar het slachtoffer woonde, en langs de plek van de aanrijding, waar inmiddels heel veel bloemen en kaarsen zijn achtergelaten.
Aangekomen bij de plek waar Theloosen overleed, plaatsten veel mensen bloemen en kaarsen. Romeinse kaarsen werden aangestoken als een laatste eerbetoon. Onder een overkapping boven de plek hing een T-shirt en een vlag van voetbalclub NEC. Ook was een bord te zien met de tekst zinLOOS, een verwijzing naar zijn bijnaam Loos. Na ongeveer een half uur was de tocht ten einde.
Inzamelingsactie
Vrienden van de overleden man zijn zaterdag een inzamelingsactie begonnen voor de nabestaanden. Binnen een tijdsbestek van vijf uur hadden ze al ruim 22.000 euro bijeengebracht via gofundme.com.
"Dit verschrikkelijke nieuws raakt ons diep. Loos was nog maar 42 en we missen nu al zijn energie en hart van goud", schrijven ze op het crowdfundplatform. "Onze harten gaan uit naar zijn vrouw Liv, zijn zoon Lyam en dochter Loïs. We zouden willen dat we iets van hun verdriet konden wegnemen. Naast liefde en kracht, wensen we hen rust en vooral zo min mogelijk zorgen toe. Het verlies is al groot genoeg." Ze hopen 30.000 euro bijeen te brengen.
De Wijchenaar zou een 18-jarige pakketbezorger uit Woerden hebben aangesproken op zijn rijstijl in een woonwijk. De bezorger reed de man aan en ging er vandoor. De Wijchenaar overleed op straat aan zijn verwondingen. De chauffeur uit Woerden werd later door de politie klemgereden in Beuningen. De Woerdenaar is vrijdag voor veertien dagen in bewaring gesteld door de onderzoeksrechter.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
4 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
14 uur geleden