Tienduizenden Wit-Russen trotseren dreigementen Loekasjenko
MINSK (ANP) - Tienduizenden Wit-Russische demonstranten trotseren de dreigementen van president Loekasjenko van de afgelopen dagen en zijn weer de straat op gegaan om te protesteren tegen diens autoritaire regime. Twee weken na de omstreden presidentsverkiezingen hebben burgers zich massaal verzameld op het Onafhankelijkheidsplein in de hoofdstad Minsk.
"Ga weg!", riepen demonstranten. Omdat veiligheidstroepen veel metrostations hebben afsloten, zijn veel deelnemers aan het protest te voet gekomen. De politie waarschuwde de menigte via luidsprekers dat zij geen toestemming hebben voor de vreedzame demonstratie.
Aansluitend staat ook een 'mars van de vrijheid voor een nieuw Wit-Rusland' gepland. Vorige week zondag kwamen honderdduizenden demonstranten op een soortgelijke mars af.
Leger
"Het houden van massa-evenementen is illegaal, wij roepen u ter verantwoording als u deelneemt", waarschuwde het ministerie van Binnenlandse Zaken. De politiechef waarschuwde voor provocaties en riep mensen op weg te blijven van het plein. Loekasjenko heeft gedreigd met "hard ingrijpen".
Het ministerie van Defensie waarschuwde dat bij ordeverstoringen bij monumenten voor de Tweede Wereldoorlog het leger zal ingrijpen in plaats van de politie. Ook president Loekasjenko heeft gedreigd het leger tegen demonstrerende burgers in te zetten.
Na de presidentsverkiezingen twee weken geleden, claimde Loekasjenko dat hij 80 procent van de stemmen had gekregen. De democratisch gezinde oppositie beschuldigt hem echter van verkiezingsfraude. Aanhangers van de oppositie lieten de afgelopen weken zien dat zij niet meer bang zijn voor Loekasjenko, die het land al 26 jaar met harde hand regeert en ook wel 'de laatste dictator van Europa' wordt genoemd.
Meer uit Buitenland
TOLEDO (ANP) - Tijdens een festival in de Amerikaanse staat Ohio zijn zaterdagmiddag acht mensen gewond geraakt nadat zij werden beschoten. De politie van de plaats Toledo meldde dat agenten in de omgeving van het Old West End Festival "meerdere slachtoffers van een schietpartij" hadden aangetroffen. "Veel slachtoffers zijn voor behandeling naar nabijgelegen medische voorzieningen gebracht", stelde de politie snel na het schietincident in een bericht op Facebook.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten willen proberen Iraanse bezittingen in te zetten voor de wederopbouw in bevriende Golfstaten en voor het herstel van de toekomstige schade die Iran daar veroorzaakt. Dat heeft een anonieme, goed ingelichte bron binnen de Amerikaanse regering tegen persbureaus Reuters en Bloomberg gezegd. De mededeling komt een dag na een reeks Iraanse aanvallen op Koeweit en Bahrein.
3 uur geledenPYONGYANG (ANP/RTR) - Kim Yo-jong, de invloedrijke zus van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, heeft gezegd dat Noord-Korea nooit afstand zal doen van zijn status als kernmacht. Ook waarschuwde zij dat het land geen enkele bedreiging zal tolereren, meldt het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zondag. De Chinese president Xi Jinping brengt maandag voor het eerst in bijna zeven jaar een bezoek aan Noord-Korea. De Chinese regering wil de banden met Pyongyang versterken.
3 uur geledenBRUGGE (ANP/BELGA) - De Russische gedetineerde die vrijdag ontsnapte uit een ziekenhuis in Brugge, is nog steeds voortvluchtig. Dat bevestigt het parket West-Vlaanderen. Alaouidi Djabrailov moest een medische ingreep ondergaan, maar bedreigde zijn bewakers tijdens een kledingwissel met een scherp voorwerp.
8 uur geledenOSLO (ANP) - Marius Borg Høiby kan waarschijnlijk enkele uren de gevangenis verlaten in verband met de gezondheidstoestand van zijn moeder, de Noorse kroonprinses Mette-Marit. Gevangenispersoneel zal hem dan begeleiden, melden Noorse media.
9 uur geledenGAZA-STAD (ANP/RTR) - Bij een Israëlische aanval op Gaza zijn minstens zeven Palestijnen gedood, onder wie twee vrouwen. Dat zeggen Palestijnse gezondheidsfunctionarissen. Vijftien anderen raakten gewond. De aanval zou hebben plaatsgevonden op een groot vluchtelingenkamp in Gaza-Stad.
10 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP/RTR) - Iran noemt een nachtelijke aanval op radarinstallaties in de kustregio Sirik en het eiland Qeshm een "flagrante schending van het staakt-het-vuren". In een bericht op X spreekt het ministerie van Buitenlandse Zaken van een aanval op de "nationale soevereiniteit en territoriale integriteit" van Iran. Ook noemt het de actie die het land de VS toedicht "vijandig en provocatief".
11 uur geleden