Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Tienduizenden inwoners Colorado geëvacueerd om natuurbranden

Tienduizenden inwoners Colorado geëvacueerd om natuurbranden

DENVER (ANP) - Ruim 30.000 inwoners van twee plaatsen in de Amerikaanse staat Colorado moeten hun huizen verlaten vanwege natuurbranden in de regio. Boulder County, in de buurt van de Amerikaanse stad Denver, kampt momenteel met felle natuurbranden die door een harde wind lastig onder controle te krijgen zijn.

The National Weather Service spreekt van een "levensbedreigende" situatie en de gouverneur van Colorado, Jared Polis, heeft de noodsituatie afgekondigd. Inwoners van Louisville (18.000 inwoners) en Superior (13.000) zijn geëvacueerd. Zeker zes mensen zijn door de natuurbranden gewond geraakt, de aard van hun verwondingen is onbekend.

Volgens Polis zijn al "honderden huizen verwoest", al moet de werkelijke omvang van de schade nog blijken. De lokale politiechef meldt dat het mogelijk al om vijfhonderd huizen gaat die door het vuur zijn vernietigd, schrijft The Washington Post. Op beelden op sociale media is te zien dat de lucht roodgekleurd is.

Windstoten met snelheden van meer dan 160 kilometer per uur zorgen ervoor dat de brandweer het vuur moeilijk onder controle kan krijgen. "Het vuur verspreidt zich snel en alle blusvliegtuigen moeten vanwege de harde wind aan de grond blijven", aldus de gouverneur, die donderdag in een persconferentie liet weten dat al ruim 640 hectare in vlammen is opgegaan. "Wij bidden voor de duizenden families die hun huizen hebben moeten verlaten."

Natuurbranden komen in deze regio vaker voor, maar zijn volgens meteoroloog Daniel Swain van de University of California "ongebruikelijk" voor de tijd van het jaar. "Het is moeilijk te geloven, maar recordtemperaturen, een gebrek aan sneeuwval en extreme windsnelheden zorgen voor deze gevaarlijke branden", schrijft hij op Twitter. De burgemeester van Superior spreekt tegen The Washington Post tot zijn ongenoegen van "de perfecte storm".

Het gaat om meerdere branden die mogelijk zijn ontstaan als gevolg van omgevallen elektriciteitspalen.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

47 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden