Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Tienduizenden Groningers krijgen aardbevingsschade alsnog vergoed

Tienduizenden Groningers krijgen aardbevingsschade alsnog vergoed

GRONINGEN (ANP) - Tienduizenden Groningers komen alsnog in aanmerking voor een vergoeding van aardbevingsschade. Dat meldt het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG), dat aan mensen die in het verleden geen of een kleine vergoeding kregen, een eenmalige vaste vergoeding van 5000 euro gaat aanbieden. In totaal schat het instituut hiervoor 100 miljoen euro meer kwijt te zijn dan de al vergoede honderden miljoenen voor fysieke schade.

De aanvullende compensatie moet in de tweede helft van 2023 aangeboden worden. Het IMG schat dat bewoners van ongeveer 40.000 adressen in aanmerking kunnen komen voor de compensatie. Zo wil het instituut de verschillen in schadeafhandelingen die in de loop der jaren zijn ontstaan verkleinen.

Daarnaast vervalt ook een voorwaarde voor de vaste vergoedingsregeling van 5000 euro die al sinds november 2021 werd aangeboden. "Tot op heden kon je niet van die regeling gebruik maken als er al een deskundige was geweest. Toen moest je duidelijk hebben dat die schade niet eerder vergoed was."

970 miljoen euro

Sinds die tijd hebben al 30.000 mensen gebruik gemaakt van de regeling, die bedoeld was voor mensen die in gebieden wonen waar een "relatief kleine kans" was op schade, maar waar die schade "niet op voorhand uit te sluiten was", aldus het instituut. Vanwege de vaste vergoeding was voor deze regeling geen bewijs van schade nodig. "Het enige dat mensen nu moeten doen is duidelijk maken dat het een schade is die toen nog niet is afgehandeld", zegt de woordvoerder.

Tot dusver heeft het IMG al ruim 970 miljoen euro toegekend vanwege aardbevingsschade. Zo'n 200.000 adressen konden al een vaste vergoeding krijgen. Elke week komen er gemiddeld honderd verzoeken daarvoor binnen. Dat aantal wordt naar verwachting dus veel groter.

Sinds 16 augustus 2012, na de zware beving van Huizinge, zijn in totaal 245.000 schademeldingen afgehandeld. Dat gebeurde eerst door de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en het Centrum Veilig Wonen. Vanaf 2018 neemt het instituut de afhandelingen waar.

Meer uit Binnenland

Honderden deelnemers bij stille tocht na fataal ongeluk Zeeland

AXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.

1 uur geleden
Honderden supporters op fanfeest bij Dallas Stadium

ARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.

2 uur geleden
Woningcorporatie: volledig herstel flat Osdorp kan nog even duren

AMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.

6 uur geleden
Grote stroomstoring in delen van Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.

8 uur geleden
Stille tocht in Zeeuwse Axel gaat zondagavond door

AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.

9 uur geleden
Weer lege stoelen als stil protest bij Russische ambassade

DEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.

10 uur geleden
Schadebedrag na rellen Wijk bij Duurstede nog niet bekend

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.

11 uur geleden