Tienduizenden camperaars tegen verdubbeling wegenbelasting
DEN HAAG (ANP) - Het demissionair kabinet moet afzien van de voorgenomen verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers met ingang van 2026. Die oproep doet de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC). Een petitie tegen de verhoging, die door ruim 53.000 camperaars is ondertekend, wordt dinsdag aangeboden aan de Tweede Kamer.
De belangenclub stelt dat de forse verhoging van de wegenbelasting "slecht en ondoelmatig" is. "Het nu invoeren van deze ad-hocmaatregel is unfair en heeft gevolgen voor de gehele bij camperen betrokken sector. Veel liever ziet de NKC dat er meer vaart wordt gezet achter de invoering van betalen naar gebruik", aldus de organisatie.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting nu een kwart van de belasting die betaald moet worden voor een personenauto. Het kwarttarief wordt toegepast vanwege het beperkte en specifieke gebruik van een kampeerauto. Gemiddeld wordt er zo'n 7000 kilometer per jaar met een camper gereden, waarvan 3000 kilometer in Nederland.
Oldtimer
"Kortom, de druk op het nationale wegennet van campers is verwaarloosbaar en rechtvaardigt geenszins een verdubbeling van het tarief. Daarbij vindt de NKC dat camperen betaalbaar moet blijven. Dat is ook in het belang van de mkb-bedrijven in de toeristische en recreatieve sector", aldus de belangenbehartiger.
BOVAG zag eerder al niets in het belastingplan, waarbij ook mensen met een oldtimer worden aangepakt. "Het gaat om voertuigen die relatief weinig kilometers maken en waar dus ook weinig CO2-winst te behalen valt", stelde de brancheorganisatie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
8 uur geleden