Terugkerende woonbootbewoners hebben nog geen leidingwater
MAASTRICHT (ANP) - De geëvacueerde bewoners van woonboten aan de Stuwweg in Maastricht die vrijdag terug naar huis mochten, zitten in hun accommodatie nog zonder drinkwater. Er komt geen water uit de kraan, zei een woordvoerster van Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) zaterdag. Uit onderzoek door WML zaterdagochtend bleek dat een leiding die op de bodem ligt van de waterloop waar de woonboten liggen, defect is. Maandag gaan monteurs van WML die leiding herstellen.
Volgens de woordvoerster is nog niemand van de mensen die vrijdag terug naar hun woonboot konden, daar ook permanent gebleven. Ze verblijven nog steeds in de opvang in hotels of bij familie. "Maar als mensen er willen blijven kunnen ze van ons flessen met water krijgen", zei ze.
Langs de Stuwweg in Maastricht liggen ruim dertig woonboten. De bewoners daarvan werden vorige week woensdag geëvacueerd toen een dam doorbrak van het water langs de Stuwweg. Een van de woonboten raakte op drift en botste tegen een brug, die sindsdien ernstig ontzet is. Rijkswaterstaat liet daarop een nooddam aanleggen om de stroming uit het water te halen. De bewoners van de boten ten zuiden van die nooddam mochten vrijdag weer terug naar huis.
Kapot geslagen dam
Ten noorden van die nooddam liggen nog eens zo'n twintig woonboten, maar die liggen op het droge omdat het water een stuk verderop is weggelopen uit de kapot geslagen dam. Rijkswaterstaat laat daar eerst een tweede nooddam aanleggen. Zodra die klaar is wordt de eerder aangelegde nooddam doorgestoken, zodat het water weer op peil komt en de woonboten gaan drijven.
De kapotte dam werd vorige week woensdag deels doorbroken door het hoge, snelstromende water vanuit de Maas. Helikopters van Defensie hebben het gat vorig weekend grotendeels dichtgegooid met zware stenen, maar de dam lekt nog steeds. Daardoor zakten de woonboten naar de bodem van het droogvallende gedeelte.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden