Terrassenacties beëindigd na waarschuwingen
BREDA (ANP) - Op diverse plekken in Nederland hebben horecaondernemers dinsdag hun terras enige tijd geopend. Op een aantal locaties zijn mensen er ook voorzien van een hapje en een drankje. De actie was opgezet door ondernemers van tientallen regionale afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), maar werd korte tijd daarna beëindigd nadat waarschuwingen werden uitgedeeld door politie en handhavers.
Het zwaartepunt van actie waarmee werd geprotesteerd tegen de coronasluiting van de horeca lag in Breda. Op diverse plekken in de stad zetten kroegeigenaren even na 12.00 uur hun tafels en stoelen buiten, keurig op 1,5 meter afstand van elkaar. De terrassen stroomden snel vol en er werd de nodige koffie en bier geschonken. Na ongeveer een half uur sloten de terrassen omdat gemeenten dreigden met het opleggen van een coronaboete. Die bedraagt ongeveer 4000 euro.
Johan de Vos, woordvoerder van de groep afdelingen van KHN, opende ook het terras bij zijn eigen kroeg Boerke Verschuren in Breda. Ook het naastgelegen café Moeke deed mee. Nadat De Vos werd aangesproken door agenten en handhavers, sloot hij het terras. "We hebben een statement afgegeven en laten zien dat we op een verantwoorde manier kunnen opengaan", zei De Vos.
De horecaondernemer verkeerde in het ongewisse of hij alsnog een boete tegemoet kan zien. Een woordvoerster van de gemeente Breda laat desgevraagd weten dat het "vooralsnog bij een waarschuwing blijft". Er was al een crowdfundingsactie gestart om een eventuele boete te betalen. De teller staat op meer dan 6500 euro.
De gevel en het terras van De Vos' café werden de afgelopen nacht besmeurd met ketchup. Ook hebben onbekenden posters met de tekst 'Johan de V en Paul D. Opengaan = bloed aan je handen. Opruiing is bij wet verboden' aangebracht. Die 'tegenactie' was voor de ondernemer geen reden het terras binnen te houden.
Niet alleen in Breda gingen terrassen open. Ook in onder meer Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Arnhem werden stoelen en tafels buitengezet.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Op dit moment geldt op meer zwemlocaties een waarschuwing voor gezondheidsrisico's, blijkt uit een analyse van het ANP van data van Zwemwater.nl. Bij het vorige peilmoment op vrijdag 12 juni werd op 40 locaties gewaarschuwd vanwege slechte waterkwaliteit. Momenteel gelden er 46 waarschuwingen.
1 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - De Nederlandse Tanja Gonggrijp is verkozen tot de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kreeg met 135 stemmen de voorkeur boven de Finse Marja Ruotanen-Bourdages (59 stemmen).
1 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het midden en zuiden van het land volgens het RIVM "slecht" door smog. Op woensdag is de kans op smog het grootst in delen van Flevoland, Utrecht en in het midden en westen van Noord-Brabant en op donderdag ten zuiden van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse ambtenaar sluit aan bij een overleg tussen de Europese Commissie en de Taliban, melden ingewijden na berichtgeving van de Volkskrant hierover. Het gaat om een overleg op ambtelijk niveau over het terugsturen van afgewezen Afghaanse asielzoekers. Dinsdag is een delegatie van de Taliban hiervoor naar Brussel afgereisd, meldden meerdere media eerder al.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
3 uur geleden