Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Terrassenacties beëindigd na waarschuwingen

Terrassenacties beëindigd na waarschuwingen

BREDA (ANP) - Op diverse plekken in Nederland hebben horecaondernemers dinsdag hun terras enige tijd geopend. Op een aantal locaties zijn mensen er ook voorzien van een hapje en een drankje. De actie was opgezet door ondernemers van tientallen regionale afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), maar werd korte tijd daarna beëindigd nadat waarschuwingen werden uitgedeeld door politie en handhavers.

Het zwaartepunt van actie waarmee werd geprotesteerd tegen de coronasluiting van de horeca lag in Breda. Op diverse plekken in de stad zetten kroegeigenaren even na 12.00 uur hun tafels en stoelen buiten, keurig op 1,5 meter afstand van elkaar. De terrassen stroomden snel vol en er werd de nodige koffie en bier geschonken. Na ongeveer een half uur sloten de terrassen omdat gemeenten dreigden met het opleggen van een coronaboete. Die bedraagt ongeveer 4000 euro.

Johan de Vos, woordvoerder van de groep afdelingen van KHN, opende ook het terras bij zijn eigen kroeg Boerke Verschuren in Breda. Ook het naastgelegen café Moeke deed mee. Nadat De Vos werd aangesproken door agenten en handhavers, sloot hij het terras. "We hebben een statement afgegeven en laten zien dat we op een verantwoorde manier kunnen opengaan", zei De Vos.

De horecaondernemer verkeerde in het ongewisse of hij alsnog een boete tegemoet kan zien. Een woordvoerster van de gemeente Breda laat desgevraagd weten dat het "vooralsnog bij een waarschuwing blijft". Er was al een crowdfundingsactie gestart om een eventuele boete te betalen. De teller staat op meer dan 6500 euro.

De gevel en het terras van De Vos' café werden de afgelopen nacht besmeurd met ketchup. Ook hebben onbekenden posters met de tekst 'Johan de V en Paul D. Opengaan = bloed aan je handen. Opruiing is bij wet verboden' aangebracht. Die 'tegenactie' was voor de ondernemer geen reden het terras binnen te houden.

Niet alleen in Breda gingen terrassen open. Ook in onder meer Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Arnhem werden stoelen en tafels buitengezet.

Meer uit Binnenland

Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 26 juni

HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.

6 minuten geleden
OM vervolgt schipper niet na dodelijke aanvaring in Afrikahaven

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.

11 minuten geleden
Zaterdagavond code geel voor onweer in heel Nederland

DE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.

21 minuten geleden
Musea openen deuren voor mensen die verkoeling zoeken

DEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.

34 minuten geleden
Bouwer Heijmans verwacht stilgelegde projecten door hitte

ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.

56 minuten geleden
Vertrek bezoekers afgelast festival Defqon.1 verloopt rustig

BIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.

58 minuten geleden
Defilé Veteranendag en manifestatie Malieveld afgelast om hitte

DEN HAAG (ANP) - Het defilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.

2 uur geleden