Terrassenacties beëindigd na waarschuwingen
BREDA (ANP) - Op diverse plekken in Nederland hebben horecaondernemers dinsdag hun terras enige tijd geopend. Op een aantal locaties zijn mensen er ook voorzien van een hapje en een drankje. De actie was opgezet door ondernemers van tientallen regionale afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), maar werd korte tijd daarna beëindigd nadat waarschuwingen werden uitgedeeld door politie en handhavers.
Het zwaartepunt van actie waarmee werd geprotesteerd tegen de coronasluiting van de horeca lag in Breda. Op diverse plekken in de stad zetten kroegeigenaren even na 12.00 uur hun tafels en stoelen buiten, keurig op 1,5 meter afstand van elkaar. De terrassen stroomden snel vol en er werd de nodige koffie en bier geschonken. Na ongeveer een half uur sloten de terrassen omdat gemeenten dreigden met het opleggen van een coronaboete. Die bedraagt ongeveer 4000 euro.
Johan de Vos, woordvoerder van de groep afdelingen van KHN, opende ook het terras bij zijn eigen kroeg Boerke Verschuren in Breda. Ook het naastgelegen café Moeke deed mee. Nadat De Vos werd aangesproken door agenten en handhavers, sloot hij het terras. "We hebben een statement afgegeven en laten zien dat we op een verantwoorde manier kunnen opengaan", zei De Vos.
De horecaondernemer verkeerde in het ongewisse of hij alsnog een boete tegemoet kan zien. Een woordvoerster van de gemeente Breda laat desgevraagd weten dat het "vooralsnog bij een waarschuwing blijft". Er was al een crowdfundingsactie gestart om een eventuele boete te betalen. De teller staat op meer dan 6500 euro.
De gevel en het terras van De Vos' café werden de afgelopen nacht besmeurd met ketchup. Ook hebben onbekenden posters met de tekst 'Johan de V en Paul D. Opengaan = bloed aan je handen. Opruiing is bij wet verboden' aangebracht. Die 'tegenactie' was voor de ondernemer geen reden het terras binnen te houden.
Niet alleen in Breda gingen terrassen open. Ook in onder meer Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Arnhem werden stoelen en tafels buitengezet.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
41 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden