Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Terrassen weer open na bijna half jaar sluiting

Terrassen weer open na bijna half jaar sluiting

DEN HAAG (ANP) - Na bijna een half jaar kan er woensdag weer een biertje worden gedronken op het terras. Tussen 12.00 uur en 18.00 uur zijn er per buitenterras maximaal vijftig gasten welkom. Voor terrasbezoek moet wel worden gereserveerd.

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de heropening een "heel klein lichtpuntje". Hoewel de meeste horecaondernemers er blij mee zijn, hebben ze niet allemaal een terras, zegt een woordvoerder. Bovendien zou het voor veel van hen niet rendabel zijn om voor etenstijd alweer te sluiten. En omdat er ook horecabazen zijn die het onverantwoord vinden om de terrassen te openen terwijl de besmettingscijfers hoog zijn, blijven sommige cafés ook vanaf woensdag nog dicht.

Om coronabesmettingen te voorkomen zijn per tafel maximaal twee mensen welkom, die ook 1,5 meter afstand moeten bewaren. Uitzonderingen zijn er voor personen uit hetzelfde huishouden, zij hoeven geen afstand te houden en mogen met meer dan twee gasten aan een tafel zitten. Bezoekers mogen alleen voor toilet- en garderobebezoek of om af te rekenen naar binnen. Daar moet dan wel een mondkapje op.

Eten en drinken mocht de afgelopen maanden worden afgehaald, maar wel binnen de perken van de avondklok. Volgens het openingsplan van de Rijksoverheid mag de horeca op 26 mei weer open voor mensen die uit eten willen. Of dat op dat moment verantwoord is, beslist het kabinet naar verwachting op 3 mei.

Het wordt woensdag naar verwachting overwegend zonnig en zo'n 16 graden.

Meer uit Binnenland

Verhoogd risico op natuurbrand in zeven veiligheidsregio's

DEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.

6 minuten geleden
OM eist 2 jaar cel tegen 2 vrouwen voor zware kindermishandeling

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag twee jaar gevangenisstraf geëist tegen twee vrouwen vanwege zware kindermishandeling in Utrecht. Volgens het OM heeft Karlijn van R. (37) haar minderjarige zoon en dochter stelselmatig mishandeld. Een vriendin van haar, Chantal S. (42), ziet de officier als medeplichtige.

7 minuten geleden
Op meer zwemlocaties waarschuwing voor gezondheidsrisico's

DEN HAAG (ANP) - Op dit moment geldt op meer zwemlocaties een waarschuwing voor gezondheidsrisico's, blijkt uit een analyse van het ANP van data van Zwemwater.nl. Bij het vorige peilmoment op vrijdag 12 juni werd op 40 locaties gewaarschuwd vanwege slechte waterkwaliteit. Momenteel gelden er 46 waarschuwingen.

1 uur geleden
Nederlander verkozen tot vice-secretaris-generaal Raad van Europa

STRAATSBURG (ANP) - De Nederlandse Tanja Gonggrijp is verkozen tot de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kreeg met 135 stemmen de voorkeur boven de Finse Marja Ruotanen-Bourdages (59 stemmen).

1 uur geleden
RIVM waarschuwt voor smog in het midden en zuiden

BILTHOVEN (ANP) - Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het midden en zuiden van het land volgens het RIVM "slecht" door smog. Op woensdag is de kans op smog het grootst in delen van Flevoland, Utrecht en in het midden en westen van Noord-Brabant en op donderdag ten zuiden van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.

1 uur geleden
Nederlandse ambtenaar sluit aan bij overleg tussen EU en Taliban

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse ambtenaar sluit aan bij een overleg tussen de Europese Commissie en de Taliban, melden ingewijden na berichtgeving van de Volkskrant hierover. Het gaat om een overleg op ambtelijk niveau over het terugsturen van afgewezen Afghaanse asielzoekers. Dinsdag is een delegatie van de Taliban hiervoor naar Brussel afgereisd, meldden meerdere media eerder al.

1 uur geleden
Komend weekend 's nachts geen treinen rond Amsterdam Centraal

AMSTERDAM (ANP) - Komend weekend rijden er in de nacht van zaterdag op zondag en van zondag op maandag geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Overdag rijden op een aantal trajecten van en naar dat station minder treinen, meldt de NS. De beperkingen komen door werkzaamheden van ProRail, dat onder meer nieuwe kabels aanlegt.

2 uur geleden