Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ten Hag neemt met heel voldoening afscheid van 'A-merk' Ajax

Ten Hag neemt met heel voldoening afscheid van 'A-merk' Ajax

AMSTERDAM (ANP) - Trainer Erik ten Hag neemt met een voldaan gevoel en een derde landstitel op rij afscheid van Ajax. "Deze Tukker is een beetje Ajacied geworden", zei hij na de gewonnen kampioenswedstrijd tegens sc Heerenveen (5-0). "Ik heb genoten van deze geweldige reis, het was een mooi tijdperk. Ik kijk met heel veel voldoening terug."

Ten Hag vertrekt na het seizoen naar Manchester United, waar hij aan een succesvol team moet gaan bouwen. "Of ik ooit terugkom? Dat ligt aan Ajax en aan mij", antwoordde Ten Hag. "Ik weet het niet, maar ik ben van de club gaan houden. Ik heb hier echt met heel veel plezier gewerkt."

De functie van hoofdtrainer van Ajax is niet de makkelijkste, merkte Ten Hag."Door sociale media is het heel makkelijk om een mening te ventileren", zei hij. "Ajax is een A-merk, het uithangbord van het Nederlandse voetbal. Daar heeft iedereen een mening over. En die meningen kunnen weer een eigen leven gaan leiden, ook als je veel wint."

Veel tegenslagen

"Toen ik hier 4,5 jaar geleden begon, moest ik Ajax weer klaar voor Europa maken", zei Ten Hag. "Dat is gelukt en hoe. Ik heb dit seizoen het meest genoten van onze thuiswedstrijd tegen Borussia Dortmund in de Champions League. Die was van zo'n hoog niveau, vergelijkbaar met die uitduels in Turijn en Madrid", verwees hij naar het succesvolle seizoen 2018-2019.

"We hebben dit seizoen heel veel tegenslagen gehad", zei Ten Hag. "Ik moest vooral de laatste weken meer spelers gebruiken dan ik eigenlijk wilde. Maar ik heb al vaker gezegd dat we meer dan elf basisspelers hebben. En we hebben gezien dat er ook weer jonge spelers doorbreken. Het fundament van Ajax is goed. We hebben ook een cultuur van winnen gecreëerd. Ook de afgelopen weken waren we moeilijk te verslaan. Het gaat nu heel veel over ons karakter, maar daar doe je ons tekort mee. We hebben in deze competitie ook tweemaal van PSV en Feyenoord gewonnen."

Meer uit Voetbal

Voetbalster Van de Velde verlaat Ajax voor Hoffenheim

AMSTERDAM (ANP) - Verdedigster Jonna van de Velde verruilt Ajax voor Hoffenheim. De 24-jarige voetbalster verlaat de Amsterdammers na acht jaar voor de Duitse nummer 4 van vorig seizoen.

44 minuten geleden
Keeper Mendy van Senegal mist WK-duel met Irak door knieblessure

TORONTO (ANP/RTR) - Keeper Édouard Mendy mist de laatste groepswedstrijd van Senegal op het WK voetbal tegen Irak. De doelman is in de met 3-2 verloren groepswedstrijd tegen Noorwegen geblesseerd geraakt aan een knie, zo meldde de Senegalese voetbalbond.

1 uur geleden
Sparta neemt verdediger Kuipers over van FC Twente

ROTTERDAM (ANP) - Sparta Rotterdam neemt verdediger Bas Kuipers over van FC Twente. Beide clubs hebben een akkoord bereikt over de transfer van de 31-jarige linksback, die op Het Kasteel een contract tekent tot medio 2028, met een optie voor nog een jaar.

2 uur geleden
Lazio bestraft na beëindigen contract Göthberg om zwangerschap

LAUSANNE (ANP/DPA) - De vrouwentak van de Italiaanse club Lazio moet de Zweedse voetbalster Maja Göthberg een schadevergoeding van ongeveer 69.000 euro betalen om het onrechtmatig beëindigen van haar contract. Lazio besloot haar dienstverband niet te verlengen nadat de verdedigster de club had verteld dat ze zwanger was. Het hof van sportarbitrage CAS bepaalde dat Lazio dat niet had mogen doen.

2 uur geleden
Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd comeback bij Ravenna

MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.

7 uur geleden
Bondscoach Ghana bespot VAR: nam zeker weer koffiepauze

FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.

7 uur geleden
Hoog ziekenbezoek uit Qatar voor Canadese voetballer Koné

VANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.

8 uur geleden