Tekort politie grootst in Randstad
DEN HAAG (ANP) - De politie moet zelf pijnlijke, moeilijke keuzes maken om te voorkomen dat de onderbezette politie onder al haar taken bezwijkt. Dat zei verantwoordelijk minister Ferd Grapperhaus donderdag. Hoe groot is het tekort en waar wordt die het sterkst gevoeld? Een overzicht van de cijfers.
De politie kampt volgens de Algemene Rekenkamer met een uitstroom van 17.000 voltijdbanen (fte) van 2019 tot en met 2023. Veel agenten gaan de komende jaren met pensioen. Ter vergelijking: er zijn momenteel ruim 51.500 voltijdbanen voor politieagenten.
De eenheid van Utrecht en Flevoland (Midden-Nederland) had eind 2018 het grootste tekort, van 160 mensen. Ook Den Haag en Rotterdam kampten met een tekort. De Rekenkamer verwacht dat meer regio’s aan zullen sluiten. De eenheden van Amsterdam en Zeeland-West-Brabant waren vorig jaar al dicht in de buurt van een tekort.
Pas in 2022 opgelost
Justitieminister Ferd Grapperhaus verwacht dat het tekort pas in 2022 is opgelost, schreef hij eerder in een Kamerbrief. Tegelijk wil hij het aantal agenten met ruim 1100 voltijdsbanen uitbreiden. De Rekenkamer betwijfelt of deze ambitie waargemaakt kan worden, ook omdat er krapte heerst op de arbeidsmarkt.
De politie is bezig met het aantrekken van nieuw personeel. In 2018 kwamen er inclusief aspiranten 73 voltijdbanen bij. Maar volgens de Rekenkamer zullen de aspiranten pas in 2020 of 2021 volledig inzetbaar zijn, omdat ze eerst moeten worden opgeleid. Exclusief aspiranten kromp het aantal agenten met ruim 670 voltijdbanen.
Ook worden ervaren politieagenten ingezet om deze aspiranten op te leiden waardoor zij geen politiewerk doen, schreef Grapperhaus eerder. Om tijdelijke tekorten op te vangen heeft de regering 91 miljoen euro vrijgemaakt. Dit bedrag zal onder meer worden gebruikt om politieagenten langer vast te houden als ze met pensioen gaan en om oud-medewerkers te verleiden weer terug te komen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
17 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
1 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
21 uur geleden