Technieksector ziet emissievrije zones niet zitten
WOERDEN (ANP) - De technieksector, de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakt zich "grote zorgen" over de invoering van de zero-emissiezones. Als de plannen doorgaan mag een groot aantal bestelauto's met een verbrandingsmotor vanaf volgend jaar veel binnensteden niet meer in. Maar volgens brancheorganisatie Techniek Nederland zijn er onvoldoende laadpalen, door het overvolle stroomnet. Hierdoor is het ook moeilijk om een verzwaarde elektriciteitsaansluiting te krijgen.
Dat meldt de belangenbehartiger in aanloop naar een rondetafelgesprek woensdag over zero-emissiezones in de Tweede Kamer. "Verwarmingsmonteurs en loodgieters hebben vooral in woonwijken voldoende laadcapaciteit nodig. Bij veel installateurs en witgoedmonteurs gaat de bedrijfswagen 's avonds namelijk met de medewerker mee naar huis om in geval van storingen snel bij de klant te kunnen zijn", stelt Techniek Nederland.
De organisatie wijst er ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen. Nu rijdt nog maar 2 procent van de sector met een elektrische bus.
"Vooral kleinere ondernemers zouden er met het oog op de hoge investeringen en de praktische problemen voor kunnen kiezen geen klanten meer bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone. Daardoor bestaat het risico dat huizenbezitters en huurders nog langer moeten wachten op onderhoud aan hun cv-ketel of een reparatie", aldus Techniek Nederland.
MKB-Nederland vindt dat het kabinet ondernemers financieel moet blijven ondersteunen bij hun overstap naar elektrische bestelwagens. "Het is onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch dat de huidige subsidieregeling eind dit jaar afloopt, terwijl begin 2025 in circa twintig gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd en pas een fractie van alle bestelwagens in ons land elektrisch is", meldt de belangenorganisatie. Volgens de instantie zijn van de ruim 1 miljoen bestelwagens in Nederland er op dit moment slechts zo'n 25.000 elektrisch.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De bekende zakenman John Fentener van Vlissingen is donderdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn investeringsmaatschappij BORON, die een condoleancepagina heeft geopend.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag met rode cijfers het weekend ingegaan. De chipfondsen stonden bij de grootste dalers in de hoofdindex op het Damrak na tegenvallende cijfers van het Amerikaanse softwareconcern Oracle en chipproducent Broadcom.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft dit jaar voor het eerst in haar 60-jarige bestaan 10 miljoen passagiers aan boord verwelkomd. Het bedrijf spreekt van een "bijzondere mijlpaal" en een "mooie afsluiting" van het jubileumjaar voor vertrekkend topman Marcel de Nooijer. Hij neemt eind dit jaar afscheid bij Transavia.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Voormalig minister en staatssecretaris Mark Harbers wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van spoorbeheerder ProRail. Hij neemt per 2 juli volgend jaar de functie over van Hans Alders, die dan na twaalf jaar zijn maximale zittingstermijn heeft bereikt.
5 uur geledenNEW YORK (ANP) - Broadcom stond vrijdag bij de dalers op de aandelenbeurzen in New York. De chipfabrikant boekte afgelopen kwartaal een recordomzet en zag de winst bijna verdubbelen. Ook gaf het bedrijf een sterke verwachting af voor het huidige kwartaal, waarin de verkoopopbrengst van de AI-chips van Broadcom zal verdubbelen. Wel waarschuwde het bedrijf voor lagere winstmarges op AI-chips. Het aandeel verloor daarop ruim 7 procent.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiƫn vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.
9 uur geleden