Teams en organisatie F1 veroordelen racisme tegen Hamilton
SILVERSTONE (ANP/DPA) - Autosportbond FIA, de organisatie van de Formule 1 en het raceteam van Lewis Hamilton hebben in een gezamenlijke verklaring het racisme veroordeeld dat online gericht was tegen Engelse coureur. Ook Red Bull, het team van Max Verstappen, heeft het racisme veroordeeld.
In de verklaring van de drie is te lezen dat Hamilton "meerdere malen op sociale media racistisch werd bejegend na een botsing tijdens de race. De Formule 1, de FIA en het Mercedes-AMG Petronas F1 Team veroordelen dit gedrag in de sterkst mogelijke bewoordingen. Deze mensen horen niet thuis in onze sport en we dringen erop aan dat de verantwoordelijken ter verantwoording worden geroepen voor hun daden."
Hamilton werd na zijn zege van de Grote Prijs van Groot-Brittannië zondag volgens verschillende Engelse media racistisch beledigd op internet. Volgens Sky Sports zouden er onder meer emoji's van een aapje geplaatst zijn bij berichten van Mercedes, de ploeg van Hamilton, op Instagram.
Verstappen
Het is onbekend wie de regerend wereldkampioen racistisch hebben beledigd. Hamilton heeft zich de afgelopen jaren vaak ingezet voor Black Lives Matter, de beweging die zich inzet tegen alle vormen van racisme, inclusief politiegeweld. Persbureau Reuters heeft Facebook, eigenaar van Instagram, om opheldering gevraagd. Het persbureau heeft nog geen antwoord ontvangen.
Hamilton won op Silverstone, nadat hij Max Verstappen van de baan had gereden. Hij kreeg wel 10 strafseconden voor zijn actie richting de Nederlander. Verstappen en de leiding van Red Bull vonden die straf niet genoeg. "De gegeven tijdstraf helpt ons op geen enkele manier en doet geen recht aan Lewis’ gevaarlijke manoeuvre op de baan. Ik vind het respectloos en onsportief om het gejuich na de wedstrijd te zien terwijl ik nog in het ziekenhuis was, maar we moeten verder", zei Verstappen. De Nederlander vernam in het ziekenhuis dat hij geen letsel aan de crash heeft overgehouden.
Ook het team van Verstappen liet zich in krachtige bewoordingen uit tegen het racisme. "Ondanks dat we rivalen zijn op de baan, zijn we verenigd tegen racisme. Wij veroordelen elke vorm van racisme tegen ons team, de fans en andere teams. We zijn bedroefd en vinden het afschuwelijk om te zien hoe Lewis op sociale media is bejegend na de botsing met Max. Er is nooit een excuus voor dit gedrag en de schuldigen moeten ervoor verantwoordelijk worden gehouden."
Meer uit Sport
BERLIJN (ANP/AFP) - Tennisster Aryna Sabalenka heeft twee weken na haar verrassende uitschakeling in de kwartfinale van Roland Garros een succesvolle comeback gemaakt. De nummer 1 van de wereld uit Belarus won op het grastoernooi van Berlijn van de Russin Ekaterina Aleksandrova en plaatste zich daarmee voor de kwartfinale.
4 uur geledenSONDRIO (ANP) - Tadej Pogačar heeft de eerste etappe van de Ronde van Zwitserland op overtuigende wijze gewonnen. De wereldkampioen van UAE Team Emirates begon op 70 kilometer van de eindstreep aan een solo die hij tot het einde volhield. Richard Carapaz uit Ecuador werd tweede op 2.13 minuten van de Sloveen. De Italiaan Andrea Bagioli werd derde op 2.28. Wilco Kelderman was de beste Nederlander op de 7e plaats. Hij kwam binnen op ruim vier minuten van de winnaar.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Bokser Rico Verhoeven wil zo snel mogelijk een rematch tegen Oleksandr Usyk uit Oekraïne. Dat schrijft de 37-jarige voormalige kickbokser op Instagram. De Middle East Professional Boxing Commission, bij wie de Nederlander bezwaar had aangetekend na de recente nederlaag in Caïro, heeft erkend dat de bel na het verstrijken van de elfde ronde al had geklonken voordat de scheidsrechter het gevecht beëindigde.
5 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Wielrenner Wout van Aert ontbreekt in de komende Tour de France. De 31-jarige Belg van Visma-Lease a Bike heeft te veel last van een elleboogblessure die hij eerder deze maand opliep. De wond is ontstoken en om die reden moest de winnaar van Parijs-Roubaix deze week een nacht ter observatie in het ziekenhuis blijven.
12 uur geledenBERLIJN (ANP) - Tennisster Serena Williams heeft haar tweede wedstrijd na haar rentree niet weten te winnen. De 44-jarige Amerikaanse strandde met haar Tsjechische partner Karolína Muchová in de eerste ronde van het dubbelspel op het grastoernooi van Berlijn. Het duo verloor met 6-4 6-4 van de Mexicaanse Giuliana Olmos en Erin Routliffe uit Nieuw-Zeeland.
1 dag geledenOSTRAVA (ANP) - Femke Broeders-Bol is bij haar outdoordebuut op de 800 meter in het Tsjechische Ostrava tweede geworden in een tijd van 1.57,13. De wedstrijd werd gewonnen door de Zwitserse Audrey Werro in een razendsnelle 1.54,45. Met haar tijd is Bol ruim anderhalve seconde langzamer dan het Nederlands record dat Ellen van Langen tijdens haar gouden olympische race in Barcelona in 1992 noteerde.
1 dag geledenARNHEM (ANP) - De functie van chef de mission is een tijdelijke rol voor Nederlandse iconen in de sport. Dat benadrukte directeur topsport André Cats van NOC*NSF tijdens een persmoment op sportcentrum Papendal. Daar werd oud-schaatsster Ireen Wüst gepresenteerd als de nieuwe chef de mission van de olympische equipe op de Zomerspelen van Los Angeles in 2028 en handbiker Jetze Plat als chef de mission van de paralympische ploeg.
1 dag geleden