Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Taylor schiet Ajax in verlenging verder in Conference League

Taylor schiet Ajax in verlenging verder in Conference League

BODO (ANP) - Kenneth Taylor heeft Ajax naar de achtste finales van de Conference League geschoten. De ingevallen middenvelder, de laatste weken uitgefloten door het Amsterdamse publiek, maakte bij Bodø/Glimt in de slotfase van het de tweede helft van de verlenging het winnende doelpunt (1-2).

Dat was net voldoende voor Ajax, na een gelijkspel vorige week in de Johan Cruijfff ArenA (2-2). De zege was niet verdiend, op basis van de kansenverhouding, die ver in het voordeel van de thuisploeg was.

In een poging zijn defensie enigszins te ontlasten koos trainer John van 't Schip voor twee verdedigende middenvelders. Ajax liet het meeste balbezit aan de Noorse kampioen en liet zich regelmatig terug op eigen helft zakken. Ook met twee verdedigende middenvelders gaf Ajax nog veel kansen weg. Diant Ramaj voorkwam met reflexen de openingstreffer van Hakon Evjen en Ulrik Saltnes. De keeper kwam goed weg toen Fredrik André Bjørkan rakelings overschoot. Ajax werd slechts eenmaal gevaarlijk voor rust, maar toen was het wel raak. Steven Berghuis scoorde, op aangeven van Brian Brobbey die even later geblesseerd afhaakte.

Blessures

De blessure van de spits in vorm betekende weer een teleurstelling voor trainer Van 't Schip, die geen beroep kon doen op de geblesseerde Steven Bergwijn, Jordan Henderson en Tristan Gooijer. De coach liet de controlerende middenvelders Branco van den Boomen en Benjamin Tahirovic aan de aftrap verschijnen en koos ook voor Borna Sosa en Carlos Forbs.

Josip Sutalo bracht Ajax in de openingsfase van de tweede helft verder in de problemen. De Kroaat, aangetrokken voor 20 miljoen euro, liep de doorgebroken Evjen tegen de grond en kreeg een rode kaart. Zonder Sutalo ontsnapte Ajax in korte tijd tweemaal aan de gelijkmaker. Sosa gleed een bal van de doellijn en Patrick Berg schoot op de lat.

Strafschop

Ajax leek met negen man verder te moeten toen Sosa de bal met een arm uit het doel werkte. Maar de Griekse arbiter Tasos Sidiropoulos floot niet voor een strafschop en hield een rode kaart op zak. Hij oordeelde dat Brede Moe een overtreding op Ramaj had gemaakt.

De arbiter stuurde in de 65e minuut ook Albert Grønbæk van de thuisploeg met een tweede gele kaart van het veld, na een overtreding op Tahirovic. De middenvelder scoorde vorige week tweemaal in de ArenA. Berg sleepte in de 83e minuut met een doeltreffend schot via de binnenkant van de paal een verlenging uit het vuur voor de thuisploeg. Ajax wankelde ook in de extra tijd, maar werd gered door Taylor en Ramaj die nog een schot van Berg tegen de lat tikte.

Meer uit Voetbal

Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd comeback bij Ravenna

MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.

4 uur geleden
Bondscoach Ghana bespot VAR: nam zeker weer koffiepauze

FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.

4 uur geleden
Hoog ziekenbezoek uit Qatar voor Canadese voetballer Koné

VANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.

5 uur geleden
Kansas City klaar voor Oranjemars met 25.000 deelnemers

KANSAS CITY (ANP) - Kansas City maakt zich op voor de 'Orange Army'. Lokale media voorspellen dat donderdag zo'n 25.000 mensen deelnemen aan de Oranjemars voor de laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Tunesië op het WK.

5 uur geleden
Colombia slaat laat toe tegen Congo en bereikt volgende ronde WK

GUADALAJARA (ANP) - Colombia heeft bij het wereldkampioenschap voetbal de knock-outfase bereikt. De Zuid-Amerikanen waren in Guadalajara in Mexico met 1-0 te sterk voor de Democratische Republiek Congo, dat het toernooi begon met een knap gelijkspel (1-1) tegen Portugal.

8 uur geleden
Neymar na kuitblessure weer fit en kan tegen Schotland spelen

MIAMI (ANP) - Brazilië kan in de laatste groepswedstrijd op het wereldkampioenschap tegen Schotland weer beschikken over Neymar. De 34-jarige spits is hersteld van de kuitblessure die hij eind mei opliep.

10 uur geleden
Kroatië schakelt Panama uit met eerste WK-zege in Toronto

TORONTO (ANP) - Kroatië is nog volop in de strijd om een plaats bij de laatste 32 op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het elftal van bondscoach Zlatko Dalić versloeg in de nacht van dinsdag op woensdag Panama met 1-0 door een doelpunt van Ante Budimir.

10 uur geleden