Tata-baas wijst uitnodiging Kamer af, D66 wil hem alsnog dwingen
DEN HAAG (ANP) - Topman Hans van den Berg van Tata Steel Nederland is niet van plan om in de Tweede Kamer uitleg te geven over de uitstoot van giftige stoffen door het staalbedrijf in IJmuiden. In plaats daarvan wil Tata bestuurder Marco Workel sturen, verantwoordelijk voor gezondheidsbeleid van het bedrijf. D66 is woedend en wil Van den Berg alsnog dwingen naar de Kamer te komen, bevestigt een partijwoordvoerder na berichtgeving door De Telegraaf.
In de Kamer was brede steun voor een hoorzitting met Van den Berg. D66'er Kiki Hagen wilde dat hij tekst en uitleg kwam geven over "het structureel overtreden van vergunningen, extreme milieu- en gezondheidsschade, procedures, tig dwangsommen en daarbovenop het niet waarmaken van beloften aan de omgeving".
Volgens haar kan "een onderdirecteur" vragen daarover niet beantwoorden. Daarom wil zij een parlementaire ondervraging, zodat Van den Berg wel verplicht is om te komen. Een woordvoerder van de partij zegt dat de kans "heel groot" is dat die ondervraging er komt.
Wegloopgedrag
Maar Tata vindt het juist gepast om Workel te sturen in plaats van Van den Berg. "De Kamer wilde een inhoudelijk gesprek over gezondheid en Tata Steel. Dan kom je uit bij Marco", aldus een woordvoerder.
Hagen spreekt van "wegloopgedrag" door Van den Berg. "Dit is een klap in het gezicht van omwonenden."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden