Supporterscollectief: verbieden uitsupporters niet de oplossing
UTRECHT (ANP) - Het Supporterscollectief Nederland stelt in een open brief aan de burgemeesters van steden met betaald voetbal dat het verbieden van uitsupporters niet de oplossing is voor de problemen. Vorige week besloot burgemeester Sybrand Buma van Leeuwarden dit seizoen geen supporters van de tegenpartij meer toe te laten bij thuisduels van SC Cambuur. Dat deed hij naar aanleiding van ongeregeldheden rond de Friese derby tegen sc Heerenveen.
Eerder verbood ook de gemeente Kerkrade tijdelijk de komst van uitsupporters bij duels van Roda JC. "Vorige week ging Leeuwarden daar nog eens overheen, het is de meest draconische maatregel tot nu toe", stelt het samenwerkingsverband van supportersverenigingen. "Hiermee worden goedwillende supporters gestraft voor iets waar ze niets mee te maken hebben. Dat is geen oplossing. Integendeel. Door deze collectieve straffen komen normale supporters tegenover de autoriteiten te staan, wat voor nog meer onrust en protest zorgt. Ook het vertrouwen tussen gemeente, politie, clubs en supporters wordt aangetast."
Het Supporterscollectief ziet meer in een "dadergerichte aanpak" en hoopt dat de betrokken partijen zich daarvoor willen inzetten. "Met onder meer de voetbalwet en hypermodern cameratoezicht in alle stadions zijn daar ook alle mogelijkheden voor. De pakkans in het voetbal is vele malen groter dan bij andere evenementen. We sluiten ons dan ook aan bij de oproep van het competitiebestuur betaald voetbal om het handelingskader te gebruiken zoals het bedoeld is. Hierin staat de dadergerichte aanpak en het op orde hebben van de veiligheidsorganisatie voorop. Supporters van de ene club, kunnen niet de dupe worden van gedrag van supporters van een andere club."
De burgemeesters wordt gevraagd om op lokaal niveau in gesprek te gaan met de supporters. "De 'vijfhoek' met club en supporters staat niet voor niets prominent benoemd in het beleidsplan toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal als een belangrijke voorwaarde om te komen tot een prettiger en normaler stadionbezoek. In enkele gemeenten gebeurt dit al, maar in te veel nog niet."
Meer uit Voetbal
MIAMI GARDENS (ANP/RTR) - Bondscoach Pedro Leitão Brito van Kaapverdië maakte zijn spelers na afloop van de wedstrijd tegen Uruguay op het WK voetbal een groot compliment. "Ik wil het team en al onze mensen feliciteren met de manier waarop we hebben gespeeld: met hart en ziel," zei hij na het verrassende gelijkspel van 2-2. Het was, na de 0-0 tegen Spanje, de tweede stunt van Kaapverdië op de mondiale titelstrijd.
1 uur geledenMIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië heeft in de nacht van zondag op maandag opnieuw voor een stunt gezorgd door de tweede groepswedstrijd in het Miami Stadium met 2-2 gelijk te spelen tegen Uruguay. Het elftal van bondscoach Pedro Leitão Brito veroverde eerder ook al verrassend een punt tegen Spanje (0-0). WK-debutant Kaapverdië speelde met vijf geboren Rotterdammers tegen de Zuid-Amerikanen.
3 uur geledenMIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië begint aan de tweede wedstrijd op het WK voetbal tegen Uruguay met drie in Nederland geboren spelers in de startopstelling. Bondscoach Pedro Leitão Brito heeft een basisplaats voor verdediger Sidny Lopes Cabral en middenvelders Jamiro Monteiro en Garry Rodrigues.
5 uur geledenINGLEWOOD (ANP) - België heeft ook de tweede groepswedstrijd op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico niet weten te winnen. Iran hield de Rode Duivels in het stadion nabij Los Angeles op een doelpuntloos gelijkspel: 0-0.
6 uur geledenATLANTA (ANP) - Spanje heeft zich met een 4-0-zege op Saudi-Arabië op het WK hersteld van de teleurstellende openingswedstrijd tegen Kaapverdië (0-0). Met Lamine Yamal voor het eerst in de basis zette de Europees kampioen de nummer 61 van de wereld in Atlanta vanaf het begin onder zware druk, met halverwege de eerste helft een 3-0-voorsprong als resultaat. Spits Mikel Oyarzabal was met twee treffers en een assist de uitblinker.
9 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal blijft voorlopig in Kansas City op het WK. Bondscoach Ronald Koeman en zijn spelers zijn in ieder geval tot de eventuele achtste finale in het huidige basiskamp.
11 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft zondag de training bij het Nederlands elftal hervat. De middenvelder liep drie dagen geleden tijdens de training na een duel met Frenkie de Jong een lichte hersenschudding op en kon daardoor zaterdag niet meedoen in de tweede groepswedstrijd tegen Zweden, die Oranje met 5-1 won.
11 uur geleden