
Supermarkten staan klaar voor EK
AMSTERDAM (ANP) - Nu het Nederlands elftal voor het eerst sinds het WK van 2014 weer mee mag doen aan een eindtoernooi, kunnen we ons opmaken voor allerlei acties komende zomer. Winkels en bedrijven hopen deze keer de opvolger van de wuppie, het juichpak of het bierjurkje te hebben. Een succesvolle actie levert veel geld op.
Voor de supermarktsector leverde het WK in 2014, toen de Nederlandse mannen derde werden, ongeveer 54 miljoen euro extra inkomsten op. ING-economen hanteren een vuistregel van 10 miljoen euro per wedstrijd die Oranje speelt. Dan is het dus belangrijk om consumenten over te halen bij jouw winkel hun boodschappen te doen. Al is 50 miljoen euro extra niet veel op een jaaromzet van 37 miljard euro, toch willen supermarkten graag dat je dat geld bij hen besteedt.
Aan de acties voor het EK werken de winkelketens nu al, weet Marco van Bilsen van BrandLoyalty. Dat bedrijf helpt winkels onder meer bij het bedenken en uitvoeren van dergelijke acties. "Het opzetten van een actie kost ongeveer een jaar. Bedrijven hebben hun plannen dus al klaar en geven daar nu het groene licht voor."
Albert Heijn
Albert Heijn bevestigt dat het deze zomer met een actie komt, maar houdt voor zich wat dat is. De supermarktketen is wel sinds dit jaar sponsor van de KNVB en viert de kwalificatie voor het EK al met oranje tompoucen.
Een succesvolle actie neemt concurrenten vaak de wind uit de zeilen weet Van Bilsen. "Er is vaak één actie die er met kop en schouders bovenuit steekt." Zo'n actie is vaak iets dat nog niet eerder gedaan is. "Er moet ook wat magie omheen ontstaan", omschrijft een woordvoerder van Albert Heijn het.
Veilige weg
Bedrijven kiezen volgens Van Bilsen soms voor de veilige weg door iets te doen wat bij een eerder toernooi succesvol was, "maar dat scoort zelden heel goed". Welke actie wel aanslaat, is moeilijk te voorspellen. "Je moet wat geluk hebben, ook met hoe goed Oranje het doet."
De acties bij supermarkten zijn overigens niet alleen een Nederlands fenomeen. "Dat denken we wel eens, maar het is echt wereldwijd", weet Van Bilsen. "Net als het sparen voor messen, pannen en glazen."
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - De adviesprijs voor benzine is zaterdag meer dan 1 cent per liter gestegen door de spanningen in het Midden-Oosten. Bij pompen van TotalEnergies en Texaco zijn er zelfs 2 cent per liter bijgekomen, volgt uit gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers dat hierover dagelijks cijfers bijhoudt. Ook diesel is duurder dan een dag eerder.
16 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft vorig jaar veel verdiend aan inkomsten uit crypto's en zijn golfresorts. Ook uit de verkoop van bijvoorbeeld Trump Sneakers en parfums kwam geld binnen, volgt uit een vrijgekomen document. Het rapport geeft een kijkje in de enorme zakelijke belangen van de miljardair in het Witte Huis.
17 uur geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Boeing heeft zaterdag voor het eerst sinds president Donald Trump begin april een golf aan importheffingen instelde weer een vliegtuig geleverd aan een Chinese luchtvaartmaatschappij. Dit lijkt een teken van toenadering tussen beide landen, nu Washington en Beijing de spanningen proberen te verminderen.
18 uur geledenUTRECHT (ANP) - Vakbond CNV gaat in op de uitnodiging van NS voor hervatting van het cao-overleg. Daarbij belooft de bond tot in ieder geval woensdag geen nieuwe stakingen aan te kondigen. Het is onduidelijk of de andere bonden voor die tijd al wel met nieuwe acties willen komen.
19 uur geledenFREMONT (ANP/BLOOMBERG) - De hersenimplantaatstart-up Neuralink van Elon Musk heeft een hersenimplantaat gebruikt om een aap iets te laten zien dat er fysiek niet was. Dit is volgens het Amerikaanse bedrijf een belangrijke stap richting het doel om blinde mensen te helpen zien.
20 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met flinke verliezen gesloten. De aanvallen die Israël en Iran sinds donderdag- op vrijdagnacht op elkaar hebben uitgevoerd, wakkerden de zorgen van beleggers aan over een escalatie van het conflict in het Midden-Oosten.
1 dag geledenTOKIO (ANP) - Japan en de Verenigde Staten willen de gesprekken over een handelsovereenkomst tussen de twee landen versnellen. De Japanse premier Shigeru Ishiba zei vrijdag dat hij en de Amerikaanse president Donald Trump het hierover eens zijn geworden.
1 dag geleden