Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Supermarkten moeten volgens milieuclub meer doen aan klimaat

Supermarkten moeten volgens milieuclub meer doen aan klimaat

DEN HAAG (ANP) - Nederlandse supermarkten ontlopen hun klimaatverantwoordelijkheid, vindt de campagneorganisatie Feedback. Dat supermarkten zich bezighouden met de energiereductie in de eigen winkels is goed, maar niet genoeg. Volgens Feedback moeten ze juist ook de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de duurzaamheid van de producten die ze verkopen.

Feedback, een van oorsprong Britse milieuclub die zich inzet voor duurzamere voedselproductie, vindt dat supermarkten op de klimaattop COP26 in Glasgow meer ambitie moeten tonen. De organisatie vindt vooral dat Nederlandse supermarkten doelbewust moeten inzetten op het verminderen van vlees- en zuivelconsumptie. Volgens campagneleider Frank Mechielsen blijven Nederlandse supermarkten "te veel goedkoop vlees aanbieden".

Nederlandse supermarkten richten zich nog te veel op de CO2-uitstoot in de eigen supermarkten, luidt de kritiek van Feedback. Zo kwam de koepelorganisatie van Nederlandse supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), onlangs met het nieuws dat "supermarkten 23,6 procent efficiënter met energie omgaan". Maar Feedback vindt dit misleidend, want "95 procent van de emissies komt uit de productieketen". Het CBL laat in een reactie weten dat "supermarkten al jarenlang inspelen op de verduurzaming van de voedselketen", onder meer door het assortiment van plantaardige producten uit te breiden, voedselverspilling tegen te gaan en duurzame verpakkingen te gebruiken.

Feedback constateert wel dat Albert Heijn en Jumbo transparanter worden over hun vleesverkoop. Zo geeft Albert Heijn sinds kort aan welk deel van zijn assortiment dierlijk eiwit is en welk deel plantaardig, waarbij het streeft naar een verhouding van 50/50 in 2025. Maar concrete plannen om dat te bereiken, ontbreken volgens de milieuorganisatie. Die noemt het teleurstellend dat "geen enkele grote supermarkt plannen heeft om de vlees- en zuivelverkoop te verminderen".

Mechielsen benadrukt dat "supermarkten meer verantwoording moeten nemen voor de klimaatimpact in hun hele keten door de verkoop van vlees en zuivel in 2030 te halveren, en door meer gezonder en plantaardig voedsel aan te bieden". Hij wijst daarbij op de kleinere supermarktketen Ekoplaza, die hierin volgens hem vooroploopt. "Deze supermarkt heeft zichzelf ten doel gesteld om eind 2022 de verhouding in omzet van vers vlees en vis ten opzichte van vegetarisch te stellen op 50/50, terwijl dat in 2021 56/44 was."

Meer uit Financieel

Voormalig Jumbo-topman Van Eerd: strafzaak heeft enorme impact

GRONINGEN (ANP) - Het strafrechtelijk onderzoek naar onder meer omkoping en witwassen heeft een "enorme impact" op voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd. "Ik heb 25 jaar een van de grootste ondernemingen van Nederland aangestuurd en van de ene op de andere dag lag ik eruit omdat ik van mijn bed werd gelicht. Tot op de dag van vandaag begrijp ik er niks van dat ik in deze zaak zit", zei Van Eerd geëmotioneerd aan het einde van de eerste dag van de rechtszaak in Groningen.

36 minuten geleden
Conflict in Midden-Oosten heeft geen invloed op vakantievraag

DEN HAAG (ANP) - Reisorganisaties zien niet dat de oorlog tussen Israël en Iran invloed heeft op de vraag van vakantiegangers naar andere bestemmingen in het Midden-Oosten. Volgens reisbrancheorganisatie ANVR is er vooralsnog geen impact op de boekingen en de vraag naar bestemmingen als Egypte, Jordanië of Dubai.

1 uur geleden
Korte storing bij VodafoneZiggo verholpen

UTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo had maandag een korte storing waardoor mobiele klanten problemen konden ondervinden met hun internet. Volgens een woordvoerster duurde het probleem circa een kwartier.

3 uur geleden
Nog steeds onduidelijkheid rond deal vakantieparken Peter Gillis

ASTEN (ANP) - Er is nog geen zicht op de afronding van de verkoop van de vakantieparken van Peter Gillis. Erik Braun, de advocaat van Gillis, geeft aan dat er ontwikkelingen zijn, maar kan niet zeggen wanneer meer duidelijk wordt over de deal met de koper van de parken. Deze koper wilde eerder niet betalen vanwege de problemen van Gillis met de Belastingdienst.

3 uur geleden
Unilever koopt zeepmerk Dr. Squatch

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Unilever neemt Dr. Squatch over. Met dat Amerikaanse merk voor onder meer handgemaakte zeep breidt het Britse was- en levensmiddelenconcern verder uit op het gebied van persoonlijke verzorging.

3 uur geleden
Duizenden storingsmeldingen over VodafoneZiggo

UTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo lijkt te kampen met een storing. Via de website Allestoringen.nl laten duizenden mensen maandag rond het middaguur weten problemen te ondervinden met onder meer hun mobiele internet.

4 uur geleden
Nederlandse bedrijven in Midden-Oosten alert op onrust

DEN HAAG (ANP) - Nederlandse bedrijven in het Midden-Oosten volgen de ontwikkelingen in de regio nauwlettend na de Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Iran heeft met vergeldingsacties gedreigd, waaronder het afsluiten van de belangrijke vaarroute Straat van Hormuz.

4 uur geleden