Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Supermarkten moeten volgens milieuclub meer doen aan klimaat

Supermarkten moeten volgens milieuclub meer doen aan klimaat

DEN HAAG (ANP) - Nederlandse supermarkten ontlopen hun klimaatverantwoordelijkheid, vindt de campagneorganisatie Feedback. Dat supermarkten zich bezighouden met de energiereductie in de eigen winkels is goed, maar niet genoeg. Volgens Feedback moeten ze juist ook de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de duurzaamheid van de producten die ze verkopen.

Feedback, een van oorsprong Britse milieuclub die zich inzet voor duurzamere voedselproductie, vindt dat supermarkten op de klimaattop COP26 in Glasgow meer ambitie moeten tonen. De organisatie vindt vooral dat Nederlandse supermarkten doelbewust moeten inzetten op het verminderen van vlees- en zuivelconsumptie. Volgens campagneleider Frank Mechielsen blijven Nederlandse supermarkten "te veel goedkoop vlees aanbieden".

Nederlandse supermarkten richten zich nog te veel op de CO2-uitstoot in de eigen supermarkten, luidt de kritiek van Feedback. Zo kwam de koepelorganisatie van Nederlandse supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), onlangs met het nieuws dat "supermarkten 23,6 procent efficiƫnter met energie omgaan". Maar Feedback vindt dit misleidend, want "95 procent van de emissies komt uit de productieketen". Het CBL laat in een reactie weten dat "supermarkten al jarenlang inspelen op de verduurzaming van de voedselketen", onder meer door het assortiment van plantaardige producten uit te breiden, voedselverspilling tegen te gaan en duurzame verpakkingen te gebruiken.

Feedback constateert wel dat Albert Heijn en Jumbo transparanter worden over hun vleesverkoop. Zo geeft Albert Heijn sinds kort aan welk deel van zijn assortiment dierlijk eiwit is en welk deel plantaardig, waarbij het streeft naar een verhouding van 50/50 in 2025. Maar concrete plannen om dat te bereiken, ontbreken volgens de milieuorganisatie. Die noemt het teleurstellend dat "geen enkele grote supermarkt plannen heeft om de vlees- en zuivelverkoop te verminderen".

Mechielsen benadrukt dat "supermarkten meer verantwoording moeten nemen voor de klimaatimpact in hun hele keten door de verkoop van vlees en zuivel in 2030 te halveren, en door meer gezonder en plantaardig voedsel aan te bieden". Hij wijst daarbij op de kleinere supermarktketen Ekoplaza, die hierin volgens hem vooroploopt. "Deze supermarkt heeft zichzelf ten doel gesteld om eind 2022 de verhouding in omzet van vers vlees en vis ten opzichte van vegetarisch te stellen op 50/50, terwijl dat in 2021 56/44 was."

Meer uit Financieel

Lichte daling goederenoverslag Rotterdamse haven

ROTTERDAM (ANP) - De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in de eerste negen maanden van 2024 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral door minder overslag van kolen en ruwe olie. Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden wel verder doorgezet.

36 minuten geleden
Particuliere verhuurders vinden oproep Knot eigenlijk al te laat

AMSTERDAM (ANP) - Particuliere verhuurders zijn blij met de oproep van president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) om de huurwet terug te draaien. "Het is eigenlijk al veel te laat, want het kwaad op de woningmarkt is al geschied, maar misschien kunnen we zo de schade beperken", stelde Kavish Partiman van Vastgoed Belang, de organisatie van particuliere verhuurders.

58 minuten geleden
Apple-topman belooft investeringen in China uit te breiden

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Apple zal zijn investeringen in China blijven uitbreiden. Dat heeft topman Tim Cook beloofd in een gesprek met de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie, Jin Zhuanglong.

1 uur geleden
AkzoNobel zakt op Damrak na kwartaalcijfers

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel behoorde woensdag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs. De verffabrikant zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampte met een zwakkere vraag naar verf in China en met hogere loonkosten, en werd ook iets voorzichtiger over de winst dit jaar. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

1 uur geleden
Resultaten AkzoNobel en Heineken centraal op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht woensdag uit naar de resultaten van AkzoNobel en Heineken. Verffabrikant AkzoNobel zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampt onder meer met een zwakkere vraag naar verf en met hoge kosten. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

2 uur geleden
Heineken verkoopt iets meer dan in tegenvallende zomer van 2023

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft de afgelopen zomermaanden iets meer bier verkocht dan tijdens het tegenvallende derde kwartaal van vorig jaar. In Europa en de regio Afrika/Midden-Oosten dronken consumenten meer bier van het concern, dat ook onder meer Amstel en Desperados in handen heeft. In de Verenigde Staten en de Aziatisch/Pacifische regio vielen de verkopen tegen.

2 uur geleden
Steeds meer woningbranden door laden accu's fietsen en brommers

DEN HAAG (ANP) - Het aantal woningbranden dat wordt veroorzaakt door accu's van elektrische fietsen, scooters en bromfietsen stijgt, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. In totaal waren accu's en batterijen vorig jaar de vermoedelijke oorzaak van 5 procent van de woningbranden. In 2022 was dat nog 3 procent.

2 uur geleden