Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Supermarkten gaan mondkapjesplicht niet handhaven

Supermarkten gaan mondkapjesplicht niet handhaven

AMSTERDAM (ANP) - Klanten die geen mondkapje dragen worden niet geweigerd in supermarkten. Dat bevestigt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) na berichtgeving van De Telegraaf. Het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's zitten, riep winkeliers eerder deze week nog op om weigeraars buiten te zetten. Dat is volgens de supers in de praktijk onmogelijk.

"Het is onze plicht om mensen te wijzen op de mondkapjesplicht, maar we kunnen ze niet weigeren", zegt een woordvoerster van het CBL. "We zoeken naar oplossingen met de klant maar mogen omwille van de privacy niet eens vragen waarom iemand geen mondkapje draagt."

Volgens het Veiligheidsberaad moeten winkeliers klanten buiten de deur zetten die geen mondkapje dragen. Doen ze dat niet, dan zijn ze in overtreding. Maandag lieten de burgemeesters nog weten winkels eerst te zullen waarschuwen, maar er kunnen hoge boetes en sluitingen volgen.

Onduidelijk

"Het is voor ons op dit moment best onduidelijk", aldus CBL. "Handhaven is niet aan ons en dat staat ook op de website van de Rijksoverheid." In extreme gevallen worden boa's ingeschakeld maar tot dusver zijn er geen incidenten geweest.

De mondkapjesplicht geldt sinds dinsdag 1 december. Iedereen die dertien jaar of ouder is, moet een mondkapje dragen in publieke binnenruimten. Mensen die het kapje niet op hebben waar het wel moet, riskeren vanaf nu een boete van 95 euro.

Meer uit Binnenland

NS zet minder treinen in vanwege hitte komende dagen

UTRECHT (ANP) - NS laat vanaf woensdag op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger kunnen treinonderdelen oververhit raken, legt de vervoerder uit. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden. Door de komende dagen minder treinen te laten rijden hoopt NS eventuele problemen beter op te kunnen vangen.

6 minuten geleden
Verhoogd risico op natuurbrand in zeven veiligheidsregio's

DEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.

12 minuten geleden
OM eist 2 jaar cel tegen 2 vrouwen voor zware kindermishandeling

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag twee jaar gevangenisstraf geƫist tegen twee vrouwen vanwege zware kindermishandeling in Utrecht. Volgens het OM heeft Karlijn van R. (37) haar minderjarige zoon en dochter stelselmatig mishandeld. Een vriendin van haar, Chantal S. (42), ziet de officier als medeplichtige.

14 minuten geleden
Op meer zwemlocaties waarschuwing voor gezondheidsrisico's

DEN HAAG (ANP) - Op dit moment geldt op meer zwemlocaties een waarschuwing voor gezondheidsrisico's, blijkt uit een analyse van het ANP van data van Zwemwater.nl. Bij het vorige peilmoment op vrijdag 12 juni werd op 40 locaties gewaarschuwd vanwege slechte waterkwaliteit. Momenteel gelden er 46 waarschuwingen.

1 uur geleden
Nederlander verkozen tot vice-secretaris-generaal Raad van Europa

STRAATSBURG (ANP) - De Nederlandse Tanja Gonggrijp is verkozen tot de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Raad van Europa. Ze kreeg met 135 stemmen de voorkeur boven de Finse Marja Ruotanen-Bourdages (59 stemmen).

1 uur geleden
RIVM waarschuwt voor smog in het midden en zuiden

BILTHOVEN (ANP) - Woensdag en donderdag wordt de luchtkwaliteit in het midden en zuiden van het land volgens het RIVM "slecht" door smog. Op woensdag is de kans op smog het grootst in delen van Flevoland, Utrecht en in het midden en westen van Noord-Brabant en op donderdag ten zuiden van de lijn Leiden-Amersfoort-Apeldoorn.

1 uur geleden
Nederlandse ambtenaar sluit aan bij overleg tussen EU en Taliban

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse ambtenaar sluit aan bij een overleg tussen de Europese Commissie en de Taliban, melden ingewijden na berichtgeving van de Volkskrant hierover. Het gaat om een overleg op ambtelijk niveau over het terugsturen van afgewezen Afghaanse asielzoekers. Dinsdag is een delegatie van de Taliban hiervoor naar Brussel afgereisd, meldden meerdere media eerder al.

2 uur geleden