Supermarktbazen willen dat etiketten Engelstalig mogen zijn
OEGSTGEEST (ANP) - De overheid zou niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten van producten Nederlandstalig moet zijn. Dit vinden onder meer de topmannen van PLUS en Jumbo en een medeoprichter van Picnic. Supermarkten kunnen dan beter opboksen tegen de steeds hogere inkoopprijzen die sommige A-merken volgens hen vragen.
De supermarktbazen pleiten voor gelijke etiketten in de hele Europese Unie. Nu moeten fabrikanten informatie in het Nederlands op verpakkingen zetten, maar andere EU-landen zijn hier volgens PLUS-topman Aart van Haren veel minder streng in. "Ik kan me voorstellen dat je als wetgever zegt dat er een Engelstalige tekst op moet staan en dat de leverancier er een QR-code opzet waarmee consumenten worden doorverwezen naar een website met alle talen", heeft hij donderdagavond gezegd tijdens een rondetafelconferentie in het Zuid-Hollandse Oegstgeest over onderhandelingsproblemen met leveranciers.
Vertrekkend Jumbo-topman Ton van Veen en medeoprichter van Picnic Joris Beckers stelden dat dit de onderhandelingsproblemen met producenten van A-merken kan verminderen. Volgens de supermarktbazen zijn etiketten met verschillende talen een van de redenen dat fabrikanten verschillende prijzen kunnen vragen in verschillende landen. Sommige A-merken zouden hogere prijzen aan Nederlandse supermarkten vragen dan aan branchegenoten in andere landen.
Nieuwe wetgeving
De supermarktbazen willen ook dat de EU fabrikanten verbiedt supermarkten te weigeren als ze buiten Nederland producten willen inkopen. "Coca-Cola in Duitsland kan nu zeggen: we leveren niet want je bent geen bestaande relatie. Kijk objectief naar wat retailers verdienen, dat is onderaan de streep veel minder dan A-merken. De grote jongens zitten op 20 tot 25 procent en wij op 3 tot 4 procent", aldus Van Veen over de marges van supermarktketens.
Europarlementariër Malik Azmani van de VVD verklaarde deze voorstellen te willen bespreken in het Europees Parlement. "Maar nieuwe wetgeving kan 1 tot 2 jaar duren en we zitten nu nog in het beginstadium", zei hij daarbij.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden