Stuk rustiger dan normaal op Brabantse stations na oproep Rutte
TILBURG (ANP) - Op Brabantse treinstations zijn dinsdag een stuk minder reizigers dan normaal. Na de oproep van premier Mark Rutte aan Brabanders om als het kan thuis te werken, zodat het nieuwe coronavirus minder wordt verspreid, was volgens de NS duidelijk te merken dat het rustiger was.
Ook in het busvervoer is duidelijk te merken dat veel minder mensen op pad gaan dan gebruikelijk. "Je merkt dat het publiek goed reageert op de oproep", zegt voorzitter Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van vervoersbedrijven.
"Cijfers hebben we nog niet voorhanden, maar we merken dat het overal veel minder druk is", laat een woordvoerder van de NS weten. Dat gold in elk geval voor Tilburg, Eindhoven, Breda, Den Bosch en Roosendaal. Medewerkers op de stations zagen een stuk minder forenzen, scholieren en andere reizigers. "Maar het is ook weer niet uitgestorven", relativeert de woordvoerder.
De vervoersbedrijven hebben zelf vooralsnog geen problemen met hun personele bezetting, zeggen Peters en de NS-woordvoerder. Volgens Peters hebben tientallen medewerkers van de bedrijven zich ziek gemeld vanwege milde verkoudheidsklachten, zoals het RIVM heeft aangeraden, maar is het verzuim voor deze tijd van het jaar niet hoog. "De gewone griepgolf is voorbij, daardoor is het verzuim niet hoger." Voor de dienstregelingen heeft de situatie met het virus tot nog toe dan ook geen gevolgen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
38 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden