Stuk rustiger dan normaal op Brabantse stations na oproep Rutte
TILBURG (ANP) - Op Brabantse treinstations zijn dinsdag een stuk minder reizigers dan normaal. Na de oproep van premier Mark Rutte aan Brabanders om als het kan thuis te werken, zodat het nieuwe coronavirus minder wordt verspreid, was volgens de NS duidelijk te merken dat het rustiger was.
Ook in het busvervoer is duidelijk te merken dat veel minder mensen op pad gaan dan gebruikelijk. "Je merkt dat het publiek goed reageert op de oproep", zegt voorzitter Pedro Peters van OV-NL, de branchevereniging van vervoersbedrijven.
"Cijfers hebben we nog niet voorhanden, maar we merken dat het overal veel minder druk is", laat een woordvoerder van de NS weten. Dat gold in elk geval voor Tilburg, Eindhoven, Breda, Den Bosch en Roosendaal. Medewerkers op de stations zagen een stuk minder forenzen, scholieren en andere reizigers. "Maar het is ook weer niet uitgestorven", relativeert de woordvoerder.
De vervoersbedrijven hebben zelf vooralsnog geen problemen met hun personele bezetting, zeggen Peters en de NS-woordvoerder. Volgens Peters hebben tientallen medewerkers van de bedrijven zich ziek gemeld vanwege milde verkoudheidsklachten, zoals het RIVM heeft aangeraden, maar is het verzuim voor deze tijd van het jaar niet hoog. "De gewone griepgolf is voorbij, daardoor is het verzuim niet hoger." Voor de dienstregelingen heeft de situatie met het virus tot nog toe dan ook geen gevolgen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden