Studentenvakbond vindt versoepeling hoger onderwijs heel positief
DEN HAAG (ANP) - De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) noemt het "heel positief" dat het kabinet volgens Haagse bronnen aanstuurt op heropening van het hoger onderwijs en het mbo. "Als het klopt, zijn alle studenten heel blij met dit nieuws", reageert voorzitter Ama Boahene. "Dan kunnen studenten een korte, maar slechte periode afsluiten, waarin ze weer veel thuis op hun kamers zaten en weinig contact konden hebben met docenten en medestudenten."
De lockdown van de afgelopen weken, die ook het onderwijs weer trof, was voor veel studenten een "harde klap", zegt Boahene. "Zeker omdat het lange tijd heel goed ging in het hoger onderwijs." De LSVb denkt dat heropening qua coronarisico's "veilig en verantwoord" is.
De studentenvakbond kan zich ook vinden in het pleidooi van het Outbreak Management Team (OMT) om beter beschermende mondkapjes te gebruiken, maar daarbij moet volgens Boahene "wel rekening worden gehouden met de financiële positie van studenten". Ze oppert om de betere type 2-mondneusmaskers die het OMT voorstaat gratis beschikbaar te stellen aan studenten, net zoals al langere tijd gebeurt met zelftesten. Studenten kunnen die online aanvragen en krijgen ze dan thuisgestuurd. "Dat werkt prima."
Koepelorganisaties van de universiteiten en hogescholen wilden donderdag niet direct reageren op de berichten, omdat nog niet precies duidelijk is onder welke voorwaarden de instellingen weer fysiek open mogen.
De hele sector pleitte eerder deze week nog voor heropening. Fysiek onderwijs is volgens de instellingen "van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs én het welzijn van studenten".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
27 minuten geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
29 minuten geledenTILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.
38 minuten geledenEINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 uur geleden