Studenten slikken ADHD-medicijnen zonder recept 'als doping'
BILTHOVEN (ANP) - Studenten maken soms gebruik van medicijnen tegen ADHD zodat ze beter kunnen studeren. Ze hebben zelf geen recept voor Ritalin, Concerta of vergelijkbare middelen, maar krijgen de pillen van iemand die wel een recept heeft. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft 4 procent van de studenten de ADHD-medicatie weleens gebruikt als "studiedoping". In Groningen zou het zelfs om 16 procent gaan.
Bij een rondvraag onder ruim 28.000 studenten zeiden deelnemers dat ze weleens ADHD-middelen gebruiken zonder recept. Dat doen ze vooral rond tentamens of als een studieopdracht bijna ingeleverd moet worden. Vaak krijgen ze de pillen van bekenden, vrienden en familie.
In de pillen zit de stof methylfenidaat. Als het lichaam dat opneemt, wordt het afgebroken en wordt het ritalinezuur. Dat komt na het plassen in het rioolwater terecht. Om de uitkomsten van de rondvraag te controleren, deden de onderzoekers van het RIVM metingen in het rioolwater in de studentensteden Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. De concentraties ritalinezuur kwamen overeen met wat te verwachten was op basis van de recepten die artsen hadden uitgeschreven. Waarschijnlijk is het dus inderdaad zo dat mensen hun eigen pillen delen met anderen. Er is geen grote ondergrondse handel, er worden "geen extra hoeveelheden ingenomen die bijvoorbeeld online of in het buitenland worden besteld".
Het instituut noemt het illegaal en ongewenst om de pillen te slikken als dit medisch niet nodig is. Ze kunnen namelijk bijwerkingen hebben, zoals "misselijkheid, hartkloppingen, slapeloosheid en, minder vaak, angststoornissen en depressie".
Meer uit Gezond
BILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
22 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geleden