Studenten hebben plan voor minstens 160.000 extra woningen
DELFT (ANP) - Studenten in Delft laten vrijdag met een prototype zien hoe Nederland binnen een jaar naar schatting tussen de 160.000 en 320.000 woningen erbij zou kunnen krijgen. Deze woningen worden als extra lagen geplaatst op verouderde portiekflats in Nederland en de portiekflats zelf worden binnen datzelfde jaar gerenoveerd en geïsoleerd. Zo hoeven de oude flats niet gesloopt te worden en doordat de renovatie minimale overlast veroorzaakt, kunnen de bewoners in de flat blijven wonen.
De extra woonlagen bovenop de portiekflat fungeren als een soort batterij. Deze slaat zonne-energie op en kan het hele gebouw van stroom voorzien. Daarnaast is het mogelijk om regenwater op te vangen. Na filtering is dat zo schoon dat het gedronken kan worden - al laat de huidige regelgeving dat nog niet toe.
Het plan werd ontworpen door studenten van de TU Delft. Inmiddels zitten er ruim zeventig mensen in het team genaamd Symbiotic Urban Movement (SUM), vertelt een van de bestuursleden Nikki de Zeeuw. Ze heeft meegeholpen aan het project dat in mei en juni de Nederlandse inzending is van een internationale wedstrijd voor innovatieve gebouwen voorzien van hernieuwbare energie.
Als het aan haar ligt, blijft het niet bij die wedstrijd. "Wat mij betreft staan er volgend jaar portiekflats met bovenop duurzame woonlagen in Nederland. Maar het is afhankelijk van 'de hoge piefen' of dat ook doorgaat", aldus De Zeeuw. Regelgeving moet dan wel anders, ziet het bestuurslid. Ze heeft het bijvoorbeeld over de waterregels, waardoor regenwater nog niet hergebruikt mag worden als drinkwater, "terwijl de technische mogelijkheden voor filtering al aanwezig zijn".
Ook kijken gemeentes en bouwbedrijven meestal naar de kosten op de korte termijn. "Gemeentes kijken vier jaar vooruit, bouwbedrijven maximaal tien jaar. Ons plan is vooral voordelig als je ruim dertig jaar verder kijkt." De manier van renovatie en de extra woonlagen bovenop de portiekflat zorgen ervoor dat elementen in de flat makkelijk vervangen worden als ze kapot gaan. "Bij de traditionele manier van bouwen kan dat nog niet, dan is het gewoon stuk", aldus De Zeeuw.
Het team van de TU Delft werd mede gefinancierd door ABN AMRO. Een aantal bouwbedrijven hielpen met de bouw en de technische aspecten van het ontwerp. Het prototype is voor het eerst te zien op The Green Village in Delft.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
1 uur geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
2 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
3 uur geleden