Strooidiensten vrezen boetes door ontbreken registraties
ZOETERMEER (ANP) - Veel strooi- en veegwagens mogen door een achterstand bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vanaf 1 januari niet meer de weg op. Daarvoor waarschuwt de koepelorganisatie van gemeentelijke reinigingsdiensten NVRD. Volgens de koepel moet er een uitzondering worden gemaakt zodat "essentiële voertuigen zoals strooiwagens" alsnog zonder gevolgen kunnen uitrukken.
Vanaf 1 januari mogen landbouw- of bouwvoertuigen en dus ook strooiwagens niet langer zonder kenteken de weg op. Bij het RDW moeten de voertuigen geregistreerd worden. Alleen dit jaar kan dat nog zonder keuring. Volgens de NVRD hebben "tientallen leden" die begin december een aanvraag indienden echter te horen gekregen dat die door capaciteitsproblemen niet voor het nieuwe jaar behandeld kan worden.
"Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat als gevolg van de beperkte capaciteit bij de RDW er zo meteen niet meer gestrooid kan worden", stelt NVRD-directeur Wendy de Wild. Volgens haar zullen alle wagens ook na 1 januari de weg op gaan als het glad dreigt te worden, met of zonder kentekenbewijs. "Onze leden vinden het heel belangrijk om dat werk te doen. Alleen lopen ze dan theoretisch het risico op een boete." Om hoeveel strooi- en veegwagens het precies gaat, is volgens de koepelorganisatie niet duidelijk.
Veel meer aanvragen
Volgens het RDW zijn er de laatste maanden veel meer aanvragen binnengekomen dan verwacht en kan de afhandeling daardoor langer duren. "Het aantal geschatte te registreren voertuigen was 550.000, inmiddels zitten we daar al ruim 100.000 boven", laat een woordvoerder weten, die ook benadrukt dat alle "goed ingevulde aanvragen" meestal binnen een dag zijn verwerkt.
Het RDW heeft Den Haag gevraagd naar een regeling te kijken voor de voertuigen waarvan de kentekenaanvraag vertraging oploopt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten de mogelijkheden voor een "coulanceperiode" te onderzoeken. Een woordvoerder stelt dat het ministerie de Tweede Kamer daar "op korte termijn" over zal informeren.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
1 uur geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
2 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
3 uur geleden