Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Strengere lockdown rond Sydney na recordaantal besmettingen

Strengere lockdown rond Sydney na recordaantal besmettingen

SYDNEY (ANP) - De bevolkingsrijkste deelstaat van Australië heeft na een wekenlange lockdown in en rond Sydney toch weer een recordaantal nieuwe coronabesmettingen gemeld. De Australische omroep ABC bericht dat de lockdownmaatregelen in delen van New South Wales nu verder worden aangescherpt.

In de deelstaat, waar zich de miljoenenstad Sydney bevindt, is bij nog eens 239 mensen vastgesteld dat ze het virus lokaal hebben opgelopen. Het gaat om de grootste stijging sinds het begin van de pandemie. Sydney en omliggende gebieden zitten inmiddels al meer dan een maand in lockdown. Het lukt de autoriteiten maar niet om een uitbraak van de besmettelijke Delta-variant onder controle te krijgen.

De deelstaat had de lockdown al verlengd tot eind augustus en komt nu met extra maatregelen. Die gaan gelden in acht zwaar getroffen gebieden. Mensen hadden al een geldige reden nodig om hun huis te verlaten en krijgen nu ook opdracht altijd een mondkapje te dragen als ze de deur uitgaan. Ook moeten ze in principe binnen 5 kilometer van hun woning blijven.

Extra politie

De politiechef van de deelstaat kondigde aan dat duizenden extra agenten worden ingezet om te controleren of mensen zich aan de aangescherpte regels houden. De boete voor personen die de mondkapjesplicht overtreden is volgens ABC verhoogd van 200 Australische dollar naar 500 Australische dollar, omgerekend 311 euro.

Het 25 miljoen inwoners tellende Australië wist het coronavirus vorig jaar nog grotendeels buiten de deur te houden, onder meer door de grens grotendeels te sluiten. Er zijn ruim 33.000 besmettingen gemeld en minder dan 1000 patiënten overleden. De bestrijding van de Delta-uitbraak wordt nu gehinderd doordat het vaccineren er maar moeizaam van de grond komt.

Meer uit Buitenland

Araghchi: Iran blijft verantwoordelijk voor Straat van Hormuz

BAGHDAD (ANP/RTR) - De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zei tijdens een bezoek aan Irak dat Iran verantwoordelijk blijft voor de Straat van Hormuz. Als onderdeel van een voorlopig akkoord met de Verenigde Staten moest die belangrijke zeestraat open, maar de afgelopen dagen werden opnieuw aanvallen op schepen gemeld.

1 uur geleden
Israël erkent volkerenmoord op Armeniërs in Ottomaanse Rijk

JERUZALEM (ANP/DPA) - De Israëlische regering heeft de volkerenmoord op de Armeense bevolkingsgroep tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Ottomaanse Rijk officieel erkend. De erkenning was een initiatief van minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar.

1 uur geleden
Israël meldt doden bij gevechten in zuiden van Libanon

TEL AVIV (ANP) - Het Israëlische leger zegt eerder op de dag meerdere Hezbollah-strijders te hebben gedood in het zuiden van Libanon. Daarnaast zou een Israëlische militair zijn omgekomen bij gevechten met de gewapende Libanese groepering.

1 uur geleden
USAR NL heeft nog niemand kunnen redden in Venezuela

LA GUAIRA (ANP) - De Nederlandse USAR-teams hebben tijdens de eerste 24 uur van hun reddingsactie na de aardbevingen in Venezuela nog geen mensen uit ingestorte gebouwen kunnen halen. Wel is geprobeerd om iemand te redden, maar tijdens de poging bleek dat die actie niet zou slagen, vertelde een woordvoerder. "Hoe moeilijk dat ook is, er werd besloten door te gaan naar mensen die we mogelijk wel kunnen redden."

1 uur geleden
Jongen (11) onder puin vandaan gehaald in Venezuela

CARABALLEDA (ANP) - In Venezuela is opnieuw een kind levend onder het puin vandaan gehaald nadat het land woensdag werd getroffen door twee zware aardbevingen, meldt interim-president Delcy Rodriguez. Ze deelde beelden van de reddingsactie op sociale media.

5 uur geleden
Iran meldt aanvallen op Amerikaanse doelen in Koeweit en Bahrein

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran heeft in de nacht van zaterdag op zondag aanvallen uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. De Iraanse Revolutionaire Garde meldt dat de acties een vergelding waren voor Amerikaanse aanvallen op Iraans grondgebied.

10 uur geleden
VK investeert in nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland

LONDEN (ANP) - Het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd geld vrij te maken voor het opzetten van een nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland. Het Nederlandse ministerie van Defensie heeft bevestigd de intentie te hebben om samen te werken met de Britten om nieuwe zogenoemde amfibische transportschepen te verwerven.

15 uur geleden