Strengere coronacontroles in openbaar vervoer
DEN HAAG (ANP) - Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden meer boetes uitgedeeld omdat het waarschijnlijk veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.
Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50 en 60 procent, met uitschieters naar 70 procent, van het aantal dat normaliter wordt vervoerd, waarbij de kosten gelijk zijn gebleven, zo stelt OV-NL. Voorzitter Pedro Peters van koepel OV-NL: "De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov." De campagne, onder de naam Het OV is OK, is de komende drie maanden te zien op tv, radio, online en op sociale media.
"Het doel is in december weer 80 procent van het normale aantal reizigers te vervoeren. Dat ligt nu gemiddeld op iets meer dan de helft, veel te weinig. Daardoor lijdt de ov-sector dit jaar een verlies van bijna een half miljard euro. Het is een investering in deze campagne dus meer dan waard", aldus Peters in De Telegraaf.
Duizend boetes
Boa's moeten ervoor zorgen dat reizigers zich aan coronamaatregelen houden. Peters: "Dat doen we niet graag, maar het kan niet zo zijn dat sommige reizigers zich niks aantrekken van de voorschriften, nu het weer drukker gaat worden in het ov. Ook agressief gedrag wordt niet geduld."
Volgens de OV-NL-voorzitter zijn er tot eind juli ongeveer duizend boetes uitgereikt vanwege het niet dragen van een mondkapje. Sinds augustus gaat het om tweehonderd per week, met name tijdens weekenden worden bonnen uitgeschreven.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
18 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
20 uur geleden